مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

افزایش ۱۰۰ درصدی جمع‌آوری بانک نمونه‌های زیستی در ۱۴۰۱

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۲۰ فروردین , ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست مشترک رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد دانشگاهی کشور با انعقاد توافقنامه راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید در مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مدیرکل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین پارامترهای ذخایر ژنتیک، اهمیت حفاظت از تنوع زیستی است. زمانی که موضوع حفاظت ژنتیکی مطرح می‌شود اگر تنوع ژنتیکی با فرسایش مواجه شود تلاش‌های ما با شکست مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در تنوع زیستی ایران ۱۹۸ گونه پستاندار، ۲۴ گونه دوزیست، ۲۶۴ گونه خزنده، ۵۵۷۰گونه پرنده، ۲۷۳ گونه ماهی و ۸۰۰۰ گونه گیاهی وجود دارد. در وضعیت گونه مهره‌داران، ۲ گون منقرض شده وجود دارد که ببر مازندران و شیر است که در کنار آنها ۱۴ گونه در وضعیت بحرانی، ۲۱ گونه در معرض خطر و ۴۱ گونه آسیب‌پذیر وجود دارد.

وی گفت: وضعیت گونه‌های مهره‌دار براساس فهرست ملی ۱۴۰۱ نزدیک به ۸۶گونه در معرض انقراض است که شامل ۱۲ پستاندار، ۵۲ پرنده و ۱۸ خزنده و دوزیست است. همچنین ۱۶۰ گونه حمایت و حفاظت شده وجود دارد که شامل ۳۲ پستاندار، ۹۶ پرنده و …. است.

مدیرکل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست با اشاره به عوامل تهدیدکننده ذخایر ژنتیکی تصریح کرد:‌ این عوامل تهدید به دو بخش عوامل مستقیم و عوامل غیرمستقیم، تقسیم، می‌شود که توسعه ناپایدار اقتصادی، توزیع نامتوازن جمعیت و تغییرات اقلیمی از جمله این عوامل تهدید است.

وی با بیان اینکه ۲ مرکز عمده و مهم در دنیا به صورت رسمی وجود دارد، گفت: ۲ مرکز عمده و مهم در دنیا وجود دارد که ذخیره‌سازی سلول‌های حیات وحش و کشت و ذخیره‌سازی بانکی را انجام می‌دهد که یک مرکز در آمریکا با سابقه ۳۰ ساله وجود دارد  و یک مرکز نیز ژاپن وجود دارد که از سال ۲۰۰۲ کار خود را آغاز کرده است.

مدیرکل دفتر موزه ملی، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست با اشاره به انعقاد توافقنامه راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید در مرکز ملی ذخایر ژنتیک ایران جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد:‌ ۲۶ گونه در دفتر حیات وحش انتخاب کردیم که در دستورکار قرار گرفته است که تعدادی از آنها در کل کشور توسعه یافته است.

وی با اشاره به اقدامات بخش ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راه‌اندازی بانک نمونه‌های زیستی حیات وحش، تشکیل کارگروه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیک، سازماندهی و کنترل خروج نمونه‌ها از کشور، تهیه بانک اطلاعات مربوط به مطالعات ژنتیک گونه‌ها، تشکیل کمیته مشورتی حیات وحش،‌ توسعه تجهیزات و آزمایشگاه‌ها از جمله اقدامات بخش ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل دفتر موزه ملی گفت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ جمع‌آوری و بانک نمونه زیستی در بانک‌های نمونه زیستی را داشتیم.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق