مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

انتشار گاز مخرب “متان” در جو به بالاترین حد خود رسیده است!

تاریختاریخ انتشار : دوشنبه ,۹ آبان , ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش جدید انجمن جهانی هواشناسی (WMO)، سطوح جوی سه گاز گلخانه‌ای اصلی (دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن) همگی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید و بیشترین افزایش سال به سال را داشته است.

در این میان افزایش متان از سایر گازهای نگران‌کننده‌تر و به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. در حالی که دلایل این افزایش سرسام‌آور انتشار متان هنوز مشخص نیست، دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از فرآیندهای بیولوژیکی(طبیعی) و فعالیت‌های ناشی از انسان می‌تواند منجر به این وضعیت نگران‌کننده شود.

در این رابطه، دبیرکل WMO گفت: گزارش ما در رابطه با افزایش سطوح گازهای گلخانه‌ای بار دیگر بر چالش عظیم و ضرورت حیاتی اقدام فوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش بیشتر دمای جهانی در آینده تأکید کرده است. افزایش مداوم غلظت گازهای اصلی گرما، از جمله شتاب بی‌سابقه در سطوح متان، نشان می‌دهد که ما در مسیر اشتباهی حرکت می‌کنیم.

وی افزود: از سال ۲۰۰۷، غلظت متان اتمسفر با سرعت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و این درحالی است که دانشمندان استدلال می‌کنند که بیشترین سهم در این افزایش‌ها از منابع بیوژنیک مانند تالاب‌ها یا شالیزارهای برنج ناشی می‌شود. همچنین تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند نقش مهمی در افزایش انتشار گاز متان داشته باشد زیرا در آب و هوای گرم‌تر، مواد آلی سریع‌تر تجزیه می‌شوند و متان بیشتری در جو آزاد می‌شود.

دبیرکل WMO اظهار کرد: راهبردهای مقرون به صرفه‌ای برای مقابله با انتشار گاز متان، به ویژه در بخش سوخت‌های فسیلی وجود دارد و ما باید آن‌ها را بدون تأخیر اجرا کنیم. خوشبختانه متان عمر نسبتاً کوتاهی کمتر از ۱۰ سال دارد و بنابراین تأثیر آن بر آب و هوا قابل برگشت است. به عنوان مهمترین و فوری‌ترین اولویت، ما باید انتشار دی اکسید کربن را که محرک اصلی تغییرات آب و هوا و آب و هوای شدید مرتبط است، کاهش دهیم.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق