مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

بحران ریزگردها منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را تهدید می کند

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۳۱ مرداد , ۱۳۹۵

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: بحران ریزگردها منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را تهدید می کند و رفع این بحران نیاز به عزمی ملی دارد.

سید احمد شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، در خصوص وضعیت نابسامان ریزگردها در قم عنوان کرد: ریزگردها یکی از بحران های بزرگی است که استان قم را درگیر خود کرده و سلامتی افراد را تحت شعاع قرار داده است.
وی افزود: در واقع می توان گفت ریزگردها و گرد و غبار جلوه ای انکار ناپذیر از بحران دریاچه نمک در استان قم است دریاچه ای که هم می تواند فرصت خوبی برای گردشگری ایجاد کند واز سدی دیگر بی توجهی به این دریاچه در طول ۵۰ سال گذشته سبب ساز بحران ریزگردها شده است.
وی تصریح کرد: بحرانی که دردریاچه نمک صورت گرفته به دلیل بی مهری ها و بی توجهی به حق آبه های این دریاچه ایجاد شده است ونه تنها تنوع زیست محیطی را متاثر کرده از تعداد پرندگان در منطقه کاسته و منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را به نابودی کشانده است.
شفیعی بیان کرد: این بحران توانسته تاکنون بیش از ده روستا را در منطقه خالی از سکنه کند و ریزگردهای ناشی از وضعیت نابسامان دریاچه قم به سمت این شهر نیز در حال پیشروی است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آب دو رود اصلی حوزه آبخیز دریاچه نمک قم یعنی قمرود و قره چای به صفر رسیده است این حوزه بحرانی ترین شرایط در میان حوزه های آبخیز کشور را پشت سر می گذارد.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: عوارض ناشی از وضعیت دریاچه نمک مشخصا تنها این دریاچه را تهدید نمی کند و در استان قم نیز اثر گذار بوده و شوری چاههای آب و نابودی هکتارها اراضی کشاورزی ناشی از این رویداد است.
وی ادامه داد: خشکسالی، قطع حقابه های زیست محیطی و برداشت بی رویه منابع آب در منطقه زمینه ساز شوری سفره های زیر زمینی شده و می رود تا پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه را به ورطه نابودی بکشاند.
شفیعی عنوان کرد: در واقع یکی از بجران های جدی در معرض بیایانی شدن ۴۰۰ هزار هکتار اراضی منطقه است که در این میان ۴۰ هزار هکتار به عنوان کانون های فعال ریزگردها در کشور به شمار می رود.
وی تاکید کرد: طبق بازدیدهای انجام شده از منطقه و گزارش های هواشناسی با توجه به وزش بادهای شرقی می توان نتیجه گرفت که ریزگردها در قم منشاء کاملا داخلی دارد.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم تصریح کرد: با توجه به نابودی منابع طبیعی و جنگل ها این کانون های ریزگرد در اطراف قم ایجاد شده در این راستا رسانه ها و تصمیم گیران در استان باید ابعاد بحران را به خوبی نشان دهند و ما در این زمینه به عزمی ملی نیاز داریم.
وی خاطرنشان کرد: استان های بالادست همچون تهران، البرز و اصفهان و مرکزی نقش مهمی در ریزگردها داشته اند به همین دلیل در سطح ملی و قانون گذاری و هیات های دولتی باید این بحران را کاهش داد.
شفیعی بیان کرد: اگر به این روال حرکت کنیم بحران محدود به استان قم نیست و استان هایی که خود در شکل گیری این بحران نقش داشته اند نیز درگیر خواهند شد .
وی در پایان گفت: خشکسالی و ریزگردها با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند وهمان گونه که خشکسالی زمینه سازتشکیل ریزگردها شده است این ریزگردها نیز براراضی کشاورزی و منابع طبیعی اثرات منفی می گذارند و موجب خشکسالی می شوند.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق