مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

جزئیات آبگیری تالاب‌های استان فارس/ احیای اکوسیستم به مدیریت جامع آب نیاز دارد

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۱۸ اسفند , ۱۴۰۰
 معاون محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح آخرین وضعیت تالاب‌ها پرداخت و اظهار داشت: امسال بعد از بارندگی‌های ابتدای زمستان تالاب‌های استان مقداری آبگیری شدند البته این آبگیری به معنای احیای تالاب نیست چون به دلایل مختلف این آب موقت خواهد بود.
او با اشاره به جزئیات این آبگیری در تالاب‌های مختلف استان گفت: تالاب بختگان در حال حاضر ۱۰ درصد آبگیری شده که تاکید می‌کنم این به معنای احیای ۱۰ درصد تالاب نیست چون این آبگیری موقت است و با تابش آفتاب تبخیر می‌شود همچنین به دلیل بستر تالاب آب به سرعت فرو می‌رود.
معاون محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه آبگیری تالاب‌ها به معنای احیای آنها نیست، افزود: تالاب طشک حدود ۲۴ درصد، مهارلو حدود ۶۰ درصد، هفت برم ۶۰ تا ۷۰ درصد آبگیری شدند و کافتر و پریشان نیز به صورت کامل خشک هستند و هیچ آبگیری در آنها صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه مهارلو  هنوز تالاب است چون سطح ایستابی بالا است، بیان کرد: تالاب هیرم در جنوب استان فارس نیز حدود ۴۰ درصد آبگیری شده و تالاب ارژن هم ۴ تا ۵ درصد آب دارد که البته همه این آمارها مربوط به آخرین بارندگی است که در دی ماه رخ داد.
وی عنوان کرد ارژن وضعیت متفاوتی با دیگر تالاب‌ها دارد،وضعیت ارژن به این صورت است که آب از کف آن خارج می‌شود یعنی در بستر آن سوراخ  قرار دارد که آب از آن خارج می‌شود به همین دلیل این تالاب همیشه فصلی و موقتی بوده است. و با بیان شرایط این تالاب گفت: پس از زلزله  که در سال‌های گذشته رخ  داد خروجی آب ارژن نیز بیشتر شده و آب آن به سمت چشمه دم اسب در کوهمره سرخی می‌رود.
معاون محیط زیست استان فارس درباره تالاب کمجان نیز چنین بیان کرد: در حال حاضر کمجان ۱۰درصد آبگیری شده اما از آنجا که مساحت این تالاب در سالیان مختلف دچار تغییراتی شده نمی‌توان به صورت  دقیق درباره آن و آبگیری انجام شده درصد تعیین کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به احیای تالاب‌ها امیدوار بود یا خیر گفت: باید تغییری در برنامه‌ها و مدیریت صورت گیرد تا به احیای تالاب امیدوار شویم در صورتی که اکنون با اطمینان تغییر اقلیم در استان صورت گرفته و بارندگی‌ها کم شده است.
سفره‌های زیرزمینی ضامن بقاء تالاب‌ها
معاون محیط زیست استان فارس با بیان اینکه رویه برداشت از منابع آبی استان نیز تغییری نکرده است، افزود: کشاورزی و برداشت از سفره‌های زیرزمینی نیز ادامه دارد پس تا زمانی که چنین است امیدی به احیای تالاب‌ها نمی‌توان داشت.
وی همچنین با اشاره به تشکیل شورای راهبردی آب در استان فارس بیان کرد: شورای راهبردی در حال پیشبرد امور مربوط به آب استان است و مدیریت متمرکز و جامع آب را در دست گرفته که اگر این امر در عمل نیز محقق شود می‌توان به احیای تالاب‌ها امید داشت.
وی با بیان اینکه مجبور به مدیریت جامع منابع آب در استان هستیم، اظهار داشت: فرونشست‌ها خیلی جدی در استان در حال وقوع است و برای جبران این اتفاقات باید حوضه آبریز با هم دیده و رصد شود چون تنها در این صورت می‌توان تالاب‌ها را نجات داد.
معاون محیط زیست استان فارس درباره راهکارهای موجود نیز گفت: ابتدا باید سرعت استفاده از منابع و به عبارت بهتر سرعت از دست رفتن منابع را کم کرد و پس از اینکه سرعت به صفر رسید به تدریج به احیای تالاب امیدوار شد و با بیان اینکه عمده دلیل نابودی تالاب‌ها برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی است، افزود: تا زمانی که اضافه برداشت از سفره‌های زیر زمینی ادامه داشته باشد روند احیای تالاب‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق