مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

سالانه ۳.۲ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا به دیابت مبتلا می شوند

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۲۹ مهر , ۱۳۹۷

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تنها در سال ۲۰۱۶ آلودگی هوا منجر به ۳.۲ میلیون مورد جدید ابتلا به دیابت در جهان (۱۴ درصد از کل میزان ابتلا به دیابت) شد که ۱۵۰ هزار مورد آن در ایالات متحده بوده است.

یک استادیار پزشکی دانشگاه واشنگتن با تاکید بر رابطه غیر قابل انکار میان دیابت و میزان آلودگی هوا پایین تر از استانداردهای ایمنی فعلی اظهار کرد : بسیاری از گروه های لابیگری صنعتی استدلال می کنند که سطح فعلی استاندارد بسیار شدید است و باید ملایم تر شود. اما شواهد نشان می دهد سطح استانداردهای ایمنی فعلی هنوز به اندازه کافی امن نیست و باید سختگیرانه‌تر باشد.

آلودگی هوا یا ذرات ریز موجود در هوا از ذرات میکروسکوپی گرد و غبار، خاک، دود و دوده مخلوط با قطرات ریز مایع تشکیل شده است. ریزترین ذرات تعیین شده توسط آژانس حفاظت محیط زیست ۲.۵ میکرومتر است. هر ذره ای که کوچکتر از ۱۰ میکرومتر باشد نه تنها می‌تواند وارد ریه ها شود بلکه می تواند وارد جریان خون شده و از این طریق به ارگان‌های مختلف بدن منتقل و یک واکنش التهابی مزمن را آغاز و باعث ایجاد یک بیماری شود.

رئیس یک دانشکده پزشکی در نیویورک نیز در این ارتباط بیان کرد : ۱۰ یا ۱۵ سال پیش همه ما تصور می کردیم آلودگی هوا تنها باعث بیماری‌هایی مانند ذات الریه، آسم و برونشیت می‌شود و نمی‌تواند با بیماری‌های دیگر مرتبط باشد. اما در حال حاضر می‌دانیم آلودگی هوا عاملی مهم برای بیماری های قلبی و سکته مغزی بوده و باعث بیماری های مزمن ریوی، سرطان ریه و بیماری های مزمن کلیوی می شود.

بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند و این آمار در سراسر جهان نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ۴۲۲ میلیون بزرگسال در سال ۲۰۱۴ کل مبتلایان به دیابت را در جهان تشکیل داده اند که در مقایسه با ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ رشد شدیدی داشته است. بیشترین میزان این رشد در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط که قادر به مدیریت بیماری نیستند رخ داده است.

در حالی که چاقی، عدم تحرک و عوامل ژنتیکی عوامل اصلی ابتلا به دیابت هستند، مطالعات بر ارتباط بین این بیماری و آلودگی هوا تاکید دارند. چرا که آلودگی هوا منجر به التهاب و کاهش توانایی لوزالمعده برای تولید انسولین می شود.

محققان طی یک آزمایش اطلاعاتی را طی هشت سال درباره ی ۱.۷ میلیون کهنه سرباز آمریکایی بدون سابقه دیابت جمع آوری کردند و با کنترل همه علل شناخته شده دیابت، سطح دیابت آنها را با سطوح آلودگی هوایی که در معرض آن قرار داشتند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد حدود ۲۱ درصد از سربازانی که در معرض آلودگی هوا بین ۵ تا ۱۰ میکروگرم در هر متر مکعب هوا قرار داشتند به دیابت مبتلا شدند که این میزان برای سربازانی که در معرض سطوح بالاتر بین ۱۱.۹ تا ۱۳.۶ میکروگرم قرار داشتند به ۲۴ درصد می رسید. اگر چه ممکن است این افزایش سه درصدی به نظر کوچک برسد اما در سال های اخیر به ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مورد جدید ابتلا به دیابت منجر شده است.

کشورهای فقیر با منابع کم برای ایجاد و حفظ سیاست های هوای پاک مانند هند، افغانستان، پاپوآگینه نو و گویان در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت و آلودگی هوا قرار دارند اما کشورهای ثروتمندتری مانند فرانسه، فنلاند و ایسلند با خطر کمتری مواجه هستند. ایالات متحده نیز با خطر متوسط رو به رو است.

به گزارش سی ان ان، یک گزارش سال گذشته برآورد کرد آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ باعث مرگ زودرس ۹ میلیون نفر در سراسر جهان شده است که این میزان مرگ و میر ۱۵ برابر بیشتر از مجموع مرگ های ناشی از جنگ ها و خشونت ها و سه برابر بیشتر از مجموع مرگ های ناشی از مالاریا، سل و ایدز است. هم چنین ۹۲ درصد از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط و در میان جوامع فقیرتر و کودکان رخ داده است.(ایسنا)

منبع : hseportal.ir

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق