مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

فرهنگ ایمنی

تاریختاریخ انتشار : پنج شنبه ,۹ دی , ۱۳۹۵

فرهنگ ایمنی 

  ( نیاز به ایمنی )

 نظریه ابراهام مزلو :

به اعتقاد ابراهام مزلو نیاز های انسان به پنج دسته اصلی و سلسله مراتبی تقسیم بندی می شوند که از سطح پایین هرم مزلو یعنی نیازهای فیزیثولوژیکی آغاز و به بالاترین سطح آن یعنی خودشکوفایی خواهد رسید.

 

آیا سازمان ما فرهنگ ایمنی دارد ؟

 

نردبان فرهنگ ایمنی

 

اگر تصمیم داریم سطح فرهنگ HSE خود و سازمان خود را ارزیابی و درک کنیم ، یکی از روشهای مفید استفاده از ” نردبان فرهنگ ایمنی ” است . در این روش  ، هر مرحله خصوصیات خاص به خود را دارد و همچنین در راستا و امتداد مرحله قبل می باشد . در واقع این نردبان به ما نشان می دهد که سازمان از نظر سطح فرهنگ HSE در چه مرحله ای قرار گرفته است و زمان رسیدن به مرحله بعدی چه زمانی خواهد بود .

” نردبان فرهنگ ایمنی ” دارای پنج پله می باشد.

 که عبارتند از :

 

بیمار گونه (Pathological)

واکنشی (Reactive)

حسابگر (Calculative)

پیشگیرانه (Proactive)

خلاقانه (Generative)           

 

 در این مرحله به شرح هر پله به طور خلاصه می پردازیم :

  

بیمارگونه :

در این پله افراد (کارکنان) نسبت به مسائل مربوط به ایمنی ، بهداشت و محیط زیست بی تفاوت بوده و تنها به پیروی کردن از قوانین اکتفا می کنند . در این سطح درک درستی از HSE وجود نخواهد داشت .

  

واکنشی :

در این پله تنها پس از رخداد حوادث به موضوعات مرتبط به HSE اهمیت داده می شود . در این سطح از فرهنگ HSE معمولا با جملاتی شبیه به موارد زیر  مواجه خواهید شد ؛

  • این کار ، کار خطرناکی است .
  • باید مراقب بود .

 

 حسابگر :

در این پله واحدی به نام HSE در سازمان مستقر شده است و موضوعات مرتبط با آن جدی گرفته می شود . به علت همین جدیت در موضوعات مربوط بهHSE ، تمرکز افراد روی آمار و ارقام است . در این مرحله اقدام به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها می گردد . همچنین بازرسی ها و ممیزی ها در این  مرحله اتفاق می افتد . اما در این پله همچنان شاهد رخداد حوادث و تعجب سازمان از این موضوع خواهیم بود .

 

 پیشگیرانه :

در این پله ، سازمان برای مدیریت کردن مباحث مربوط به HSE ، تنها بر پایه رخدادهای گذشته عمل نخواهد کرد . این مرحله با تاکید بر پیشگیری از وقوع  رخدادها و حوادث تکرار شونده و همچنین رفع ایرادات ممکن جهت پیشگیری از رخداد حوادث در آینده ، همراه است . در این مرحله شاهد مشارکت کارکنان در موضوعات HSE خواهیم بود و به همین دلیل تعداد کارکنان مشاغل در واحد HSE کاهش یافته و ایشان بیشتر در نقش مشاور ظاهر می شوند . با پیشرفت  در این مرحله سطح مسئولیت پذیری افراد نیز افزایش خواهد یافت .

 

خلاقانه :

در فرهنگ خلاقانه سازمان ها دارای استاندارد های بسیار پیشرفته ، سطح بالا و سختگیرانه می باشند و تلاش می کنند حتی فراتر از سطح الزامات استانداردها عمل نمایند . در این مرحله نگرش سازمان در مواجهه با بروز نقص های احتمالی ، رفع نواقص و رسیدن به بهبود مستمر می باشد و از سرزنش و تنبیه خبری نیست . در این سازمان ها ، انتظار مدیران انجام کار به شکل صحیح تر و بهتر نسبت به گذشته است . در این سطح میان کارکنان و مدیران احترام و اعتماد متقابل وجود داشته و مدیران از این قضیه اطلاع دارند و کارکنان مسایل خود را به راحتی با مدیران مطرح می کنند .

  

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق