مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

مشاهده تغییرات نگران‌کننده در چرخه آب زمین

تاریختاریخ انتشار : شنبه ,۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تغییرات نگران‌کننده‌ای در چرخه آب زمین در حال رخ دادن است و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش دمای متوسط جهانی, چرخه آب زمین را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. بر اساس داده‌های ماهواره‌ای جدید، آب‌های شیرین در سراسر جهان شیرین‌تر و آب‌های شور با سرعت فزاینده‌ای در سرتاسر جهان شورتر می‌شوند که اگر این الگو ادامه یابد، شاهد طوفان‌های شدیدتری خواهیم بود.

با افزایش دمای جهانی، دانشمندان انتظار دارند تبخیر بیشتری در سطح اقیانوس وجود داشته باشد که این تبخیر لایه بالایی دریا را شورتر و رطوبت را به جو اضافه می‌کند. این اتفاق می‌تواند بارندگی را در سایر نقاط جهان افزایش دهد اما احتمال وقوع سیل را نیز افزایش می‌دهد. اگر چرخه آب با گرم شدن کره زمین تسریع شود، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه مدرن داشته باشد و خشکسالی و کمبود آب و همچنین طوفان‌ها و سیل‌های بزرگ‌تر را به همراه داشته باشد.

این اتفاق حتی ممکن است سرعت ذوب یخ‌های قطبی را نیز زیاد کند. استرلا اولمدو, ریاضیدان مؤسسه علوم دریایی بارسلونا در این رابطه توضیح داد: این افزایش مقدار آب در حال گردش در جو باعث می‌شود که در قطب به جای برف باران ببارد و در نتیجه آن سرعت ذوب یخ‌های قطبی زیاد شود.

داده‌های دانشمندان که در sciencealert منتشر شده نشان از این دارد که به ازای هر درجه سانتی‌گراد گرم شدن زمین، چرخه آب زمین می‌تواند تا ۷ درصد تشدید شود, این مورد در عمل بدان معناست که مناطق مرطوب می‌توانند به طور متوسط ۷ درصد مرطوب‌تر و مناطق خشک ۷ درصد خشک‌تر شوند.

تنها راه برای اطمینان از تشدید نشدن امواج گرما، خشکسالی و طوفان در آینده، محدود کردن گرمایش جهانی است. جدیدترین گزارش تیم بین‌المللی تغییرات آب و هوایی تخمین می‌زند که اگر بتوانیم گرمایش زمین را تا ۲ درجه سانتی‌گراد حفظ کنیم، رویدادهای شدید آب و هوایی ۱۴ درصد قوی‌تر از شروع انقلاب صنعتی خواهند بود.

سازمان ملل متحد هشدار داد که دهه‌های آینده احتمالاً خشکسالی‌های فاجعه‌باری را به همراه خواهند داشت و زمانی که نزدیک به یک‌چهارم جهان در حال حاضر با کمبود آب مواجه است، عواقب این خشکسالی‌ها می‌تواند وخیم باشد.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق