مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

وسایل حفاظت فردی

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۱۱ مهر , ۱۳۹۷

بهترین راه پیشگیری از حوادث از بین بردن اعمال وشرایط خطرناکی است که احتیاج به آموزش افراد وبکار بردن تدابیر فنی دارد ولی در صنعت به مواردی برخورد می شود که آموزش وتدابیر فنی کافی نبوده و برای جلوگیری حوادث استفاده از وسائل والبسه استحفاظی نیز ضروری می باشد.مثلا در برابر اشعه جوشکاری –ذراتی که از ماشین تراش به اطراف پرتاب می شود و… باید از وسائل استحفاظی فردی که در اختیار کارکنان گذاشته شده است استفاده شود. تعدادی از وسائل حفاظت فردی (شخصی)که به اختصار PPE نامیده می شوند به قرار زیر می باشد.

لباس کار، کفش ایمنی ،کلاه ایمنی، دستکش و چیزهای دیگر

تمام تجهیزات و لباسهای حفاظتی باید با طراحی های متناسب با نوع کاربرد، تولید شده و در شرایط ها در هنگام انتخاب آنها ،به دلیل تنوع سایز باید PPE بهداشتی و به شیوه صحیح نگهداری شوند. سایز مناسب با کارگر انتخاب گردد تا استفاده از آنها به راحتی صورت پذیرد.

تنه:
لباسهای کار نه از جهت ایمنی که برا ی بهداشت کارگر هستند. این لباسها سالی ۲ دست توسط کارفرما تهیه و به کارگر داده میشود. از شرایط لباس کار که به اندازه و سایز مناسب کارگر بوده و قسمت آزاد نداشته و لبه های شلوار آن دوبله باشد

چشم و صورت :

برای جلوگیری از آسیب های چشمی ، باید کلیه افرادی که ممکن است در معرض خطر باشند ، از جمله کارگران در معرض خطرات موادی چون ذرات اجسام موجود در هوا ، فلزات گداخته و مذاب ، مایعات اسیدی و شیمیایی ، گازها و بخارات ، تعلیق های اجسام در هوا بصورت گرد و غبار … از عینکهای ایمنی و محافظ صورت استفاده کنند.

محافظ ملزومات های چشم و صورت بصورت زیر تعیین می گردد:

۱٫ طراحی آنها به شکلی باشد که محافظتی معادل نوع خطرات موجود فراهم آورند .

۲ . با توجه به نوع و مقتضیات کاری ،شرایط مطلوب و راحتی را در حین استفاده برای کارگران فراهم آورند.

۳ .  سایز و نوع آنها به گونه ای باشد که برای دید کارگران ایجاد مشکل ننماید.

۴ . با دوام باشند .

۵ . به راحتی قابل شستشو باشند قابلیت ضدعفونی و گندزدایی را داشته باشد،

۶٫  در صورت استفاده از عینک طبی ،قابل استفاده در روی این عینک ها باشد. در کلیه مکانهای خطر ساز محیط کار ، محلهایی برای شستشوی چشم و صورت در هنگام تماس با مواد شیمیایی خورنده و یا وقوع سایر خطرات باید تعبیه گردد. وجود جعبه کمکهای اولیه نیز در این نوع مکانها ضروری می باشد، زیرا هرگونه تأخیر در رساندن کمکهای اولیه به فرد حادثه دیده از ناحیه صورت و بخصوص چشم ، ممکن است منجر به بروز صدمات جدی و دائمی در فرد حادثه دیده گردد.

سرو گردن :
برای محافظت سر و پوست آن از پارگی و جراحت ، حاصل از تماس با اشیاء تیز باید از محافظ- های جمجمه سر و همچنین کلاه های ضد ضربه استفاده نمود .
شاغل کارگران در بخش بسته بندی ، باراندازی و باربری ، ساختمان سازی ، عملیات برش ، خطوط تولید و تعمیرماشین آلات ، انبار ، چوب بری ، جوشکاری ، نجاری ، لوله کشی ، سخت افزار و… شامل
این افراد هستند. کلاههای ایمنی با وزنی حدود ۴۰۰ گرم ،حداکثر تا ۳ سال قابل استفاده هستند

دست :
در هنگام مواجهه با خطرات حاصل از تماس با مواد شیمیایی، پارگی و بریدگی دست ، خراش و ساییدگی ، سوختگی، سوراخ شدن ، تماس با مواد بیولوژیکی و همچنین در حضور دماهای مضر بسیار بالا ، باید از دستکش های مناسب استفاده شود.

مشخصه انتخاب دستکش باید بر اساس های کار مورد نظر ، شرایط کاری ، طول مدت استفاده و جنس » : حضور خطرات مختلف باشد .در هنگام استفاده از دستکش ، توجه به این نکته که تمامی دستکش ها بگونه ای است که سرانجام پس از مدت معینی مواد شیمیایی را به داخل خود

 

گوش :

ب در مشاغل مواجه ا سرو صدای بالاتر از حد مجاز ، افراد جهت حفاظت از سیستم شنوایی و جلوگیری از افت شنوایی باید از گوشیهای ایمنی استفاده کنند.این گوشیها به دو صورت کلی موجود میباشند:
روگوشی)

۱ . ear muff)

توگوشی) ) ear plug . 2

گوشی هر کدام از ها دارای مزایا ومعایبی به شرح زیر هستند:
روگوشیها سنگین، آسان ، فرکانس بالا راکاهش اما در حد مکالمه را تغییر نمیدهند، اما در محیطهای گرم استفاده از آنها مشکل است.

توگوشی حساسیت می ها سبک، ارزان، اما باعث عفونت گوش و شوند.

که تو گوشی ۲۵ دسیبل کاهش صدا را دارند وحتی کاهش تراز – این در حالی است ها حدود ۳۰ شدت صوت رو گوشیها بیشتر از تو گوشیهاست.

پا :

کفش استفاده از های ایمنی جهت جلوگیری از آسیب وارده به پا الزامی است . آسیب شامل سقوط اشیاء روی پا، خراشیدگی، سوختن با مواد مذاب و … است.

کفش پنج در صنایع و محیط هایی چون معدن و ذوب کاری ه فولادی، کاربا مواد خورنده و برقکاری کفش لاستیکی و گتر حفاظتی در مواجه با ترشحات اسیدی و قلیایی ، جرقههای آتش
و ریختن مواد مذاب توصیه میشود. (کفشهای پنجه فولادی در حدود ۱۵۰۰ پوند وزن را تحمل میکنند.)

تنفس دستگاه :
ماس جهت جلوگیری از آسیب ، حساسیت ریوی ک تنفسی توصیه میشود. ماسک تقسیم می ها به دو شکل کلی ضد گازو بخارو ضد گرد و غبار شوند.
ماسک مختلف می های فیلتر دار ضد گرد وغبار، از جنس پنبه ، دستمال کاغذی و الیاف باشند که با گرفتن ذرات ، از ورود آنها به ریهها و کیسههای هوایی جلوگیری میکنند.
ماسک ض های د گازو بخار، آغشته به مواد شیمیایی خنثی کننده گازو بخار از آسیب جلوگیری میکنند.
( محل لازم به ذکر است که در های کمبود اکسیژن مثل حریقها ماسک مجهز به کپسول اکسیژناستفاده شود.)

تنه وسینه :
می برای این منظور پیش بند ایمنی پیشنهاد گردد. بیشتر این پیش بندها در محیطهای مواجه با ۳۰- مواد خورنده استفاده میشوند که باید نسوز بوده و تمام سینه را بپوشاند. در پرتوها ۴۰
سانتی متر پیش بند پایین تر از کمر را باید بپوشاند. ( در محیطی که قطعات گردنده وجود دارد نباید از پیش بند استفاده کرد.)

کمربند ایمنی :
کلیه نمایند کسانی که در ارتفاع کار می کنند باید از کمربند استفاده .کمربند باید از چرم محکم یا برزنت وسایر مواد مقاوم ساخته شود وتا ۵ برابر وزن را تحمل نماید ،حداقل پهنای کمربند باید ۱۲
سانتی متر باشد وحداقل ضخامت آن ۶ میلیمتر باشد . م کمربند ایمنی وکلیه قطعات ربوط به آن بایستی باید مرتبا مورد بازدید قرار گیرد وقطعات فرسوده آن تعویض گردد.

منبع: مقررات ایمنی و آتش نشانی- شرکت گاز استان مرکزی

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق