مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

۱۴ هزار مورد آتش سوزی در جنگل‌های کشور طی یک دهه!

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۲۰ مرداد , ۱۴۰۰

بهرامی کارشناس جنگلداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فراخوان ترکیه برای جذب کمک‌های بین‌المللی برای اطفا حریق نکته مثبتی بود که در کشور ما از آن غفلت می‌شود و متأسفانه بخش زیادی از اطفا به دوش نیروهای داوطلب و به صورت سنتی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی مردمی و تلاش‌های مردم قبل از گسترده شدن آتش بسیار ارزشمند است اما روش بهتر آن است که ما برنامه ملی پایش را با کمک پهبادهای تخصصی و برنامه‌های ماهواره‌ای به سرانجام برسانیم، این مهم می‌تواند با ورود استارتاپ ها به این بخش محقق شود.

بهرامی افزود: مسئله اساسی منتقدین سیاست‌های زیست محیطی ترکیه عدم تأمین هواپیمای آب پاش برای حریق‌های اینچنینی است، همین موضوع هم در کشور ما نیز وجود دارد و متأسفانه تنها مرکزی که برای این کار آمادگی کافی دارد مرکز خدمات هوایی ویژه شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی است که از ظرفیت این مرکز هم به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین هزینه‌های مالی بهره مفید گرفته نمی‌شود، البته توپوگرافی جنگل‌های زاگرس مانعی برای استفاده از ظرفیت کامل ناوگان هوایی در اطفا حریق است.

این کارشناس حریق جنگل‌ها درباره آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های ترکیه گفت: جنگل‌های ترکیه نواحی آناتولی شرقی، سواحل دریای سیاه و مدیترانه را در بر گرفته است. حدود ۲۱ میلیون هکتار سطح جنگل‌های ترکیه است که ۲۷ درصد از مساحت این کشور را در بر گرفته است. البته برنامه حفاظت از جنگل‌های ترکیه باعث شد که بعد از سال ۱۹۷۰ جنگل‌های ترکیه توسعه یابند. در حریق اخیر ترکیه مسئله زمانی بغرنج شد که ۱۰۷ آتش سوزی در ۲۲ استان ترکیه رخ داد. مناطق جنگلی ترکیه پر از دره و دارای ارتفاعات و مسیرهای پیچیده است که برای فعالیت بالگرد و هواپیمای آتش نشان کار را دشوار می‌کند. البته سوختن درخت در کشورهایی که آلودگی هوا دارند و مشکلات اقلیمی مشابه ما دارند دغدغه جدی است.

عضو کارگروه تنوع زیستی کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سالانه یک درصد از سطح جنگل‌های جهان تحت تأثیر پدیده آتش‌سوزی قرار دارد. عامل ۹۰ درصد از کل آتش سوزی‌های سال‌های اخیر به ویژه در ایران عامل انسانی است. سالانه ۱۵ هزار هکتار الی ۱۶ هزار هکتار از منابع طبیعی (جنگل و مرتع) کشور دچار آتش‌سوزی می‌شوند. طی یک دهه اخیر (۹۸-۱۳۸۸) حدود ۱۴۰۰۰ مورد آتش سوزی در جنگل‌های کشور گزارش شده است.

بهرامی با اشاره به جان باختن چند تن از نیروهای مردمی در آتش سوزی‌های اخیر زاگرس جنوبی گفت: در چهار سال گذشته بیش از ۱۵ نفر از هم میهنانمان جان خود را فدای اطفا حریق کرده‌اند، در حالی که می‌توان با کمک پهپاد ها و هواپیمای آتش نشان چنین تلفات و صدمات دردناکی را کاهش داد.

این کارشناس اضافه کرد: جنگل‌ها ریه‌های زمین کره زمین هستند و آتش سوزی همان بلایی را سر جنگل می‌آورد که کرونا سر آدم‌ها می‌آورد. ریه‌ها که درگیر باشند حیات هم در خطر جدی قرار می‌گیرد.

وی در پایان به ضرورت مدیریت پایدار و اجتماع محور منابع طبیعی در کاهش وقوع آتش سوزی و خسارت‌های آن در جنگل‌ها و مراتع کشور اشاره کرد و گفت: در دولت آینده همانطور که رئیس جمهور محترم در مراسم تنفیذ تاکید کرد مسائل زیست محیطی و حفظ ثروت‌های خدادادی مثل جنگل‌ها دارای اولویت ناگزیر است و بی توجهی به آن خسارات سنگینی را متوجه کشور می‌کند.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق