مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند از پرداخت سود بازرگانی معاف می‌شوند

تاریختاریخ انتشار : پنج شنبه ,۱۱ دی , ۱۳۹۳

تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند از پرداخت سود بازرگانی معاف می‌شوند

خبرگزاری پانا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از معافیت پرداخت سود بازرگانی تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند در کشور با تصویب دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری پانا، سعید متصدی در گارگروه مدیریت پسماند استان گیلان با اشاره به این که یکی از مهمترین دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست ساماندهی پسماندها در استانهای ساحلی است افزود: بر این اساس مصوبه ای از سوی کارگروه مدیریت پسماند کشور به شورای کلانشهرها ارسال شده است که در صورت تصویب نهایی به هیات دولت می رود.
وی افزود: در این مصوبه ۱۵ فعالیت برای حل مشکل پسماندها در کشور در نظر گرفته شده است که مهمترین آنها اختصاص ردیف اعتباری مشخص از سوی دولت برای ساماندهی پسماندها در بودجه های استانی و ملی است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین افزایش سقف خرید تضمینی برق از نیروگاه های زباله سوز، بازنگری در ضوابط استقرار زباله سوزها در استانهای شمالی و معافیت پرداخت سود بازرگانی تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند در کشور از دیگر بندهای مهم این مصوبه است که پس از تصویب نهایی کمیسیون اصلی کلانشهرها برای تصویب به هیات دولت رفته و اجرایی می شود.
وی گفت: همچنین بر اساس توافق صورت گرفته با رییس صندوق توسعه ملی متقاضیان پروژه های زیست محیطی تسهیلات ریالی ١۵ درصد و ارزی ۶ درصد از این صندوق می گیرند که در این راستا شهرداری ها نیز امکان استفاده از تسهیلات را دارند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت اعتبار طرح های مطالعاتی استان ها در خصوص ساماندهی زباله خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ضمن حمایت از این طرح ها اعتبار مورد نیاز آنها را تامین می کند.
وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه در حل برخی معضلات زیست محیطی زمان نداریم و باید هرچه سریعتر با امکانات موجود بیشترین بهره وری را داشته باشیم.
دکتر محمد علی نجفی، استاندار گیلان نیز در این جلسه با ارایه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این استان طی سال گذشته برای حل معضل پسماندها گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه های استان برای فرهنگسازی در این کار ورود کرده اند.
وی با انتقاد از این که مباحث زیست محیطی خصوصا پسماند در استان ها در اولویت کار تصمیم گیران نیست خواستار تخصیص اعتبار برای ساماندهی پسماندهای استان گیلان شد و گفت: ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای خرید دستگاه زباله سوز از اعتبارات استانی اختصاص داده ایم این در حالیست که خرید این تجهیزات به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که عملا از توان استان خارج است و نیازمند تخصیص اعتبار ملی است.
استاندار گیلان خواستار خرید برق نیروگاه های زباله سوز به قیمت روز شد و افزود: دولت باید برق این نیروگاه ها را به نرخ غیر یارانه ای خریداری کند تا انگیزه ای برای سرمایه گذاری این نیروگاه ها شود.
وی با اشاره به حمایت بسیار خوب دولت از احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی استان گیلان موضوع تالاب انزلی است که متاسفانه عمق آن طی سال های گذشته از ۱۱ به ۲ متر کاهش یافته و این امر زنگ خطری برای استان است.
مهندس محمدرضا برجی، مدیرکل محیط زیست گیلان نیز در این جلسه با اشاره به این که روزانه ۲۰۰۰ تن پسماند در این استان تولید می شود افزود: سرانه تولید پسماند شهری استان ۸۰۰ تا ۸۵۰ گرم و روستایی ۶۰۰گرم است که این میزان بالاتر از میانگین سرانه کشوری است.
وی با اشاره به این که با دستور استاندار گیلان ساماندهی مراکز دفن پسماند در دستورکار قرار گرفت افزود: ۲۵ مرکز دفن در استان داریم که با مشکلاتی از جمله غیراستاندارد بودن این مراکز، دفن زباله در جنگل مانند مرکز دفن سراوان و دفن زباله در حاشیه رودخانه ها و یا سواحل مواجه هستیم.
مدیرکل محیط زیست گیلان به وضعیت مرکز دفن سراوان اشاره کرد و گفت: میانگین شیرابه خروجی این مرکز در حالت عادی ۴ تا ۵ لیتر در ثانیه و در زمان بارندگی ۱۸ لیتر بر ثانیه است که عملا باید گفت که رودخانه شیرابه از این مرکز دفن خارج می شود که باید هرچه سریعتر اقدامات لازم در خصوص این مرکز صورت گیرد.
وی با اشاره به این که همه بیمارستان های استان به سیستم بی خطرسازی زباله مجهزند تصریح کرد: در عین حال طرح تفکیک پسماندها از مبدا تا پایان سال در کل استان به صورت کامل اجرایی می شود.

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق