مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

تهران باید به عنوان الگوی مدیریتی در بحت بهداشت، ایمنی و محیط زیست مطرح شود

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۵ آبان , ۱۳۹۲
تهران باید به عنوان الگوی مدیریتی در بحت بهداشت، ایمنی و محیط زیست مطرح شود
جلسه ارائه گزارش HSE در کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با حضور رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر، دبیر شورای عالی HSE شهرداری تهران، مدیرکل سلامت و نمایندگان سازمان آتش نشانی و شرکت مترو برگزار شد.

به گزارش “تهران سما” به نقل ازروابط عمومی شرکت شهر سالم شهرداری تهران، دکتر معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به حجم گسترده فعالیت های عمرانی که در سطح شهر انجام می شود، گفت : همیشه باحوادث و خطرات بالقوه ای روبرو هستیم که برخی اوقات قابل پیش بینی نیستند، اما در بسیاری از اوقات نیز می توان با پیاده سازی یک سیستم مدیریتی و نظارتی قوی این مخاطرات را پیش از منجر شدن به حوادث ناگوار، شناسایی و کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره های قبلی شواری شهر تهران تشکیلات ساختاری تحت عنوان کمیته ایمنی و مدیریت بحران نداشتیم و در دوره قبل کمیسیون عمران شورای شهر بحث ایمنی و بحران را تنها در قالب زلزله و ایمنی در برابر زلزله پیگیری می کرد.

دکتر آباد افزود: در دوره فعلی بواسطه تقسیم بندی صورت گرفته در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و تشکیل کمیسیون سلامت و محیط زیست به صورت تخصصی، فرصتی برای فعالیت مستقل کمیته هایی مثل کمیته ایمنی و مدیریت بحران فراهم شده است و سعی و امید داریم تا با همکاری بین بخشی در این خصوص و کمک شواری شهر به تمام مواردی که موضوع آن با ایمنی سرو کار دارد بپردازیم.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی در اختیار شهرداری تهران قرار دارد که با بهره گیری از این ابزار و اجرای صحیح برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست می توان شهر تهران را به عنوان الگویی برای ایجاد شهرهای پایدار در کشور مطرح کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ما قصد داریم وضعیت موجود، ریسک ها و مخاطرات را بررسی کنیم و سندی برای آن تهیه و تنظیم کرده تا نقشه راه و عمل برای مناطق و ادارات شهرداری باشد.

همچنین دکتر حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اصلاح نگرش در خصوص وظایف شورا شهر، گفت: یکی از وظایف شورای شهر ایجاد هم آوایی و یکپارچگی عمل در مجموعه ها و سازمان های تابعه شهرداری تهران است که در همین موضوع مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست هم لزوم ایجاد این هم آوایی دیده می شود.

وی افزود: وجود سازمان ها و ادارات مختلف در شهرداری برای رسیدگی به این موضوعات ابتدا به ساکن امر بدی نیست اما باید توجه داشت که چون این موضوعات بهم پیوسته هستند باید آن ها را نیز در یک مجموعه و سازمان واحد دید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر در ادامه خاطرنشان کرد: در ضمن این اقدامات، به دلیل ماهیت ملی شهر تهران باید ساز و کاری برای ایجاد ارتباط با دولت و نهادهای زیرمجموعه دولت در خصوص بحث بهداشت، ایمنی و محیط زیست ترتیب داد تا به نتیجه مطلوب و مورد رضایت شهروندان برسیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بحث آموزش، گفت: ما باید مردم را نسبت به موضوعات حساس کنیم و آموزش های لازم در زمینه مربوطه را به آنها ارائه بدهیم و به نظر بنده اولین و موثرترین اقدام در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست آموزش همگانی است که باید از طریق رسانه ملی صورت پذیرد.

در ادامه دکتر غفاری دبیر شوای عالی بهداشت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به مزایای استقرار سیستم مدیریت HSE در هر سازمان و نهادی، خاطرنشان کرد: سال ها پیش این سیستم مدیریت در ساختار شهری شهرهای بزرگ دنیا قرار گرفت تا بتوانند فعالیت های خود را با کمترین هزینه و خطرات و بیشترین بازده با حفظ منابع انجام دهند.

وی با اعلام اینکه سال ۸۷ خط مشی سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS) در شهرداری تهران ابلاغ شد، تصریح کرد: با اعلام این خط مشی از سوی دکتر قالیباف شهردار تهران، موضوع HSE در صدر و اولویت امور شهری قرار گرفت و طی یک کار مطالعاتی بزرگ که چندین هزار نفر ساعت به طول انجامید در تمام مناطق شهرداری تهران ریسک ها و مخاطرات شناسایی شد و طی ابلاغیه ای به شهرداران مناطق اعلام شد تا در جهت جلوگیری و رفع این خطرات اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس انجام فاز شناخت، ۳۲ کتاب راهنما (خطوط راهنما) برای استقرار سیستم مدیریت HSE طراحی و آماده و ممیزی نهایی در ۲۲ منطقه در ساختار شهرداری تهران اجرایی شد که بر این اساس برای تمام مناطق طبق قانون پیمانکار مشخص شد و الان در مرحله ممیزی نهایی هستیم.

دکتر غفاری گفت: تفاوت سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE-MS) با دیگر سیستم های موجود این است که کار با دادن گواهینامه متوقف نمی شود و پس از آن مجدداً ریسک های گزارش شده در دوره گذشته بررسی می شوند تا ببینیم که برای رفع آنها اقدامی صورت گرفته یا نه.

وی ادامه داد: سیستم مدیریت HSE یک سیستم پیشگیرانه است. ما واحدهای مختلفی در شهرداری داریم که پس از حادثه و اتفاق به کار می آیند اما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که در صورت انجام امور پیشگیرانه موفق خواهیم شد از اتفاقات ناشی از خطرات اولیه جلوگیری کنیم و به این صورت هم از حادثه جلوگیری کرده ایم و هم از خسارات بعد از آن و هم از صرف نیروی انسانی برای امدادرسانی و رفع مشکلات بعد از حادثه جلوگیری شده است.

دبیر شوای عالی بهداشت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به گام های عملی دیگری که در این زمینه صورت گرفته است، تصریح کرد: برگزاری روز جهانی کودک با هدف آشنایی کودکان با مفاهیم اولیه بهداشت، ایمنی و محیط زیست با همکاری سازمان ها و نهادهای دیگر و همچنین برگزاری آئین اعطای گواهینامه استقرار سامانه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS) در هفتم آبانماه از جمله این اقدامات است.

وی در پایان گفت: اعطای گواهینامه استقرار HSE به معنای رتبه بندی و امتیاز دهی به شهرداری مناطق است.

۹۶۵۰۱۳

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق