مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

تولید نانواکسید روی با استفاده از پسماند گیاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان

تاریختاریخ انتشار : سه شنبه ,۱۸ آذر , ۱۳۹۳

تولید نانواکسید روی با استفاده از پسماند گیاهی در دانشگاه صنعتی اصفهان

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار با بهره‌گیری از پسماندهای زائد گیاهان دارویی موفق به تولید محصول ارزشمند نانواکسید روی شدند.

به گزارش خبرنگار “خبرگزاری دانشجو” از اصفهان، محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار با بهره‌گیری از پسماندهای زائد گیاهان دارویی موفق به تولید محصول ارزشمند نانواکسید روی شدند.

 

این دستاورد علمی که بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندس رضا ابوالقاسمی، دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی گرایش سبزی کاری دانشگاه صنعتی اصفهان و با راهنمایی مریم حقیقی، عضو هیات علمی گروه باغبانی این دانشکده به دست آمده، بعنوان نخستین نانوکودروی تولیدی با پایه ی پسماند زائد گیاهان دارویی معرفی شده است.

 

مجری این طرح با اشاره به پیشرفت روزافزون فناوری نانو درحوزه کشاورزی و تغذیه گیاهان گفت: پسماند گیاهی به ویژه پسماند گیاهان دارویی از معضلات کارخانجات فرآوری و نیز محیط زیست است و اشاعه روش های عملی مدیریت پسماند در کشاورزی، گامی مهم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به شمار می آید.

 

مریم حقیقی، بهره‌وری اقتصادی در کنار حفظ محیط زیست را از دیگر دستاوردهای اعمال مدیریت صحیح پسماندهای محصولات باغی به ویژه گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: استفاده مجدد از پسماندها، تولید محصولات سازگار با محیط زیست، افزایش راندمان مصرف مواد اولیه و کاهش پسماندهای بی‌استفاده، از زاویه کلان اقتصادی توجیه‌پذیر و قابل بررسی است.

 

وی با اشاره به تولید روزانه قریب به ۴۰۰ هزارتن پسماند کشاورزی و عدم توانایی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع‌آوری و فرآوری آن‌ها تصریح کرد: مقدار قابل توجه مواد آلی موجود در این پسماندها که مورد غفلت مدیریت شهری قرار گرفته و نیز بهره‌های اقتصادی نهفته در بازیافت این محصولات، بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی را از دیرباز مورد توجه ویژه قرار داده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: بطور نمونه انتقال و دفع پسماند زائدگل محمدی که حاصل عملیات گلاب گیری در مقیاس وسیعی از کشور است، همه ساله مشکلات و هزینه‌های قابل توجهی را به کشاورزان و مجموعه محیط زیست کشور تحمیل می‌کند.

 

حقیقی استفاده مجدد پسماندهای گیاهان دارویی به منظور رفع این مشکلات را از محورهای تحقیقات صورت گرفته در این طرح عنوان کرد و افزود: بدین منظور در این پروژه کاربرد مجدد این پسماندها به عنوان نانواکسیدروی پیشنهاد شد.

 

وی با بیان اینکه نانواکسیدروی تولیدی در این فرآیند به دلیل بهره‌گیری از مواد آلی، با محیط زیست سازگار بوده و فاقد هرگونه عوارض زیست محیطی است، تصریح کرد: با استفاده از شیوه به کار برده شده در این فرآیند می‌توان از هر دو گرم پسماند گیاهی، نیم گرم نانواکسیدروی تولید کرد که با توجه به میزان پسماندهای تولیدی درسال که در حدود ۱۴ هزار و ۳۸۶ تن است، نزدیک به سه میلیون و ۵۹۶ هزارتن نانواکسیدروی استحصال خواهد شد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: لعاب سازی، چینی‌سازی، تولید لاستیک، تولید کفش، صنایع کاشی و سرامیک، تولید دستکش ونیز لوازم بهداشتی و آرایشی و دارو از جمله کاربری های بهره‌گیری از نانواکسید روی است.

 

لازم به ذکر است، طرح تولید نانو اکسید روی با استفاده از پسماند گیاهی که برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان ابداع شده، به شماره ۸۴۲۲۴ در اداره مالیکت و اختراعات صنعتی به ثبت رسیده است.

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق