مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

حفاظت محیط زیست در سفرهای بین شهری

تاریختاریخ انتشار : سه شنبه ,۱۲ آذر , ۱۳۹۸

حفاظت محیط زیست در سفرهای بین شهری:

متاسفانه بخش زیادی از زباله های تولیدی، شامل زباله هاییه که در مسافرت یا تفریح در طبیعت تولید می کنیم. کار به جایی رسیده که طبیعت گردهای واقعی که دغدغه های محیط زیستی دارن، از معرفی مکان های جدید و بکر به دیگران خودداری می کنن؛ چرا که به محض ورود گردشگرها، دیگه اثری از اون طبیعت ناب و بکر باقی نمی مونه و با کوهی از زباله مواجه می شیم. چه باید کرد؟

  • کمترین زباله رو تولید کنیم:

می تونیم در سفرهامون از مواد، وسایل و مواد غذایی استفاده کنیم که کمترین زباله رو تولید کنه و تا جایی که می شه از ظرف ها و بطری های پلاستیکی استفاده نکنیم، چون آسیب هایی که مواد پلاستیکی به طبیعت وارد می کنن، جبران ناپذیر خواهند بود.

  • زباله ها رو جمع آوری و به سطل زباله برسونیم:

تا جای ممکن زباله‌ هاتون رو تا شهر و به نزدیک ‌ترین سطل زباله منتقل کنید. شما می‌تونید با کمترین هزینه به مقدار نیاز کیسه زباله خریداری کنید و همیشه همراه خودتون داشته باشید تا اگر زباله ای تولید کردید، اون رو داخل کیسه زباله بریزید یا حتی اگه در مسیر زباله ای دیدید جمع آوری کنید تا در نزدیک ترین سطل زباله ای که مشاهده کردید بریزید.

  • چهره طبیعت رو زشت نکنیم:

خیلی از ما زباله‌ های تر خودمون رو با فکر برگشت‌ پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن اون، در طبیعت رها می کنیم و چهره ی زیبای طبیعت رو به راحتی زشت می کنیم. بهتر نیست زباله ها رو در دو کیسه جداگونه بریزیم تا وقتی که به شهر رسیدیم اون ها رو داخل سطل های زباله مناسب قرار بدیم؟!

  • هیچ اثری در طبیعت به جا نذاریم:

بهتره سعی کنیم همون طور که پا به طبیعت گذاشتیم، همون طور هم ازش خارج شیم، بدون تولید حتی یک زباله. البته ممکنه عده ای قبل از ما طبیعت رو آلوده کرده باشن و درست همین جاست که اگر ادعا می کنیم دغدغه ی زیست محیطی داریم، باید تا جایی که می تونیم به جمع آوری زباله های رها شده در طبیعت بپردازیم؛ چرا که زمین خونه ی ماست و ما در برابرش مسئولیم.

  • در طبیعت اختلال و آلودگی ایجاد نکنیم:

چرا وقتی می تونیم در طبیعت از صدای پرنده ها، حیوون ها، رودخونه، آبشار، باد و حتی صدای برگ ها هم لذت ببریم، با سر و صدا و بلند کردن موزیک، این آرامش رو به هم بزنیم؟! بهتره بدونیم که این کار باعث اختلال در حیات وحش می شه.

  • یادگاری ممنوع:

بهتره خاطرات مون رو با عکاسی ثبت کنیم و از برداشت هر گونه نمونه جانوری، گیاهی، زمین شناختی یا رسوبات و فسیل ها خودداری کنیم؛ چرا که برداشت هر تکه ازون ها چرخه ی اکوسیستم رو بر هم می زنه.

  • از تخریب گران طبیعت حمایت نکنیم:

اگر در طول سفر با افرادی مواجه شدیم که از عناصر طبیعت برای درآمدزایی استفاده می کنن، به هیچ وجه از اون ها خرید نکنید و دلیلش رو هم عنوان کنید.

  • در طبیعت از مسیر تردد استفاده کنیم:

در رفت‌ و آمدهای خود به طبیعت بهتره سعی کنیم از مسیرهایی تردد کنیم که کم ترین آسیب و فرسایش رو به طبیعت بزنه؛ مسیرهایی که قبلا از اون ها استفاده شده.

  • با مطالعه و آگاهی سفر کنیم:

برای برنامه های سفر باید مسئولیت ‌پذیر باشیم و کمی درباره ‌ی منطقه‌ ای که قراره بهش سفر کنیم مطالعه کنیم تا با گونه های مختلف گیاهی و جانوری اون منطقه آشنا شیم و اگر مراقبت ویژه ای لازم هست، حواسمون باشه و به همسفرهامون هم اطلاع بدیم تا مبادا گونه های نایاب رو از بین ببریم. و در نهایت این که طبیعت در سفر میزبان ماست؛ پس باید تمام تلاش مون رو بکنیم که میهمان خوبی باشیم و به حقوق میزبان احترام بذاریم.

 

منبع: https://pakzi.ir/

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق