مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

دانستنی های آتش نشانی

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۷ مهر , ۱۳۹۵

مقدمه

 

اگرچه حرفه آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است اما بامقایسه شرایط حرفه ای شغل آتش نشانی در کشورمان با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا،متاسفانه در ایران به اندازه کافی به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش نشانان توجه ویژه ای نشده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شغل آتش نشانی در زمره مشاغل با ریسک خطر بالا محسوب می شود.


هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. اماسختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است ، آتش‌نشانی یکی از این شغل‌هاست.در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتیروحی قرار دارند.این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلماًاسترس زیادی را متحمل می شوند.
آتش نشانان در هر مأموریت به طور معمول در معرض چندینعوارض از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک ، عوارض ناشی از اثرات دود وگازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان،عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی ازحرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارضناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یون ساز وتشعشعات رادیواکتیویته قرار می گیرند.

 علاوه بر این ، آتش نشانان در هنگام انجام عملیات نجات وامداد در معرض عوارضی نظیر رؤیت صحنه های دلخراش و تألم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین آلات،عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب باحرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده،عوارض ناشی از کارکردن در محیط های مرطوب نیز قرار می گیرند.


بنابراین ، وجودفاکتورهایی از قبیل سرو صدا ، محیط عفونت زا و آلوده ، مواد شیمیایی و گازهای سمی ،مواد رادیواکتیو ، کار در محیط غیر متعارف ، وجود ذرات معلق در هوا ، کار در شرایط جوی نامساعد ، کار در ارتفاع ، ریزش و برخورد اجسام خارجی ، انفجار ، خطر برق ،سطوح شیب دار و لغزنده ، کار در فضای مسدود وسر بسته ، کار در اعماق، کار در محیط های با حرارت بالا ، جابجا کردن قطعات سنگین ، کار در فضای باز ، کار در محیط های مرطوب، کار در محیط های متعفن و نامطبوع ، کار در شرایط روحی نامساعد از مهم ترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج می کند.

بر این اساس ، مقایسه فاکتورها و عوامل زیان آور در محیط کار با شرایط ویژه شغل آتش نشانی گواه آن است که کلیه فاکتورها و عوامل مذکور در حرفه آتش نشانی وجود داشته ضمناینکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در این مقدمه لحاظ نشده است . لذا یک آتش نشان در هر حادثه حداقل ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می کند همچنین آتش نشان در طول خدمت با تمامی فاکتورهای زیان آور در صحنه های عملیات و امداد رسانی مواجه است.


آتش نشانان که آماده ی گزارشات تلفنی هستند باید بتوانندبرای کمک های اورژانسی با هر درجه ای از وخامت از یک تصادف اتومبیل ساده تا انفجارمهیب پاسخگو باشند.


آتش‌نشان بودن نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد و ورزش نیاز اصلی آتش‌نشانان است. آتش‌نشان‌ها همواره در معرض خطرات گوناگونی قرار دارند ودر حقیقت آتش‌نشان وارد مکانی می‌شود که همه از آنجا می‌گریزند. بنابراین استرس این شغل خیلی بالاست، اما زمانی که موفق به نجات جان یک انسان می‌شویم لذت و شیرینی کاررا با تمام وجود حس می‌کنم. البته زمانی هم که با مورد فوتی و خسارات سنگین مواجه می‌شویم خواه ناخواه در روحیه‌مان تأثیر می‌گذارد .


واضح است که یک آتش نشان هنگام مبارزه با حریق و موارد اضطراری بمنظور حفظ جان اشخاص و سرمایه های ملی بایدبدون تعلل و خطا عمل نماید ، برای این منظور یک آتش نشان باید از هر حیث آمادگی کامل داشته باشد . اگر آموزشهای تئوری و عملی مستمر در کار نباشد طبعاٌ به مرورزمان مطالب فراموش می شود و کاربرد ابزار و ادوات نجات و اطفاء حریق به اشتباه و یابا تأخیر و تعلل صورت خواهد گرفت . به همین منظور سعی شده است تا اندازه ای آموزشهای مورد نیاز یک آتش نشان در این وبلاگ آورده شود تا ضمن فراگیری و بکار گرفتن آنهاو با استعانت از خداوند متعال بتوانیم در طول خدمت در اینگونه مشاغل آنگونه که شایسته و برازنده یک آتش نشان است عمل نمائیم .

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق