مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

نشان کیفیت حلال

تاریختاریخ انتشار : دوشنبه ,۲۳ دی , ۱۳۹۲

 نشان کیفیت حلال

 امروزه محصولات غذایی تولید شده توسط صنایع غذایی بسیار پیچیده اند. در میان این پیچیدگی چیزی که پنهان است اجزاء ترکیبی می باشد، که در لیست عناصر ترکیبی بیان نمی شود. در بعضی از کشورها آیین نامه هایی وجود دارد که به تولیدکننده این اجازه را می دهد که از عناصر ترکیبی اضافه شده به مقدار ناچیز، در محصول نهایی بدون ذکر آنها در لیست عناصر ترکیبی  استفاده کنند.

درصورتی که طبق احکام شریعت اسلامی ذره ای از مواد حرام، سبب حرام شدن غذای حلال می شود، پشتیبانی­هایی در فرایند تولید وجود دارد که هرگز در برچسب ها بیان نمی شوند.
غذای حلال نه تنها باید عاری از هر گونه عناصر حرام باشد، بلکه باید از هر گونه نجاست، که ممکن است در خط تولید، بسته بندی و انبار کردن پدید آید، پاک باشد.
این استاندارد توسط گروه کارشناس استاندارد سازمان کنفرانس اسلامی ایجاد و توسعه یافته است. در این استاندارد، احکام اسلامی عرفا ً شامل احکام پذیرفته شده و باورهای اسلامی میان کلیه مذاهب بدون در نظر گرفتن تنوع آن در کشورهای مختلف می شود.

با اجرای این استاندارد اهداف زیر بدست خواهد آمد:
۱- دستیابی به تولید غذای حلال و افزایش اعتماد به نفس مصرف کننده مسلمان با توجه به غذای حلال.
۲- توسعه الزامات اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان ”توسعه بازارهای اسلامی بر پایه غذای حلال“
۳- برقراری چارچوب اساسی برای قوانین و آئین نامه ها در غذای حلال و گواهی های مرتبط.

این استاندارد روی هم رفته بررسی هایی در تمام مراحل (از مواد خام تا محصول نهایی) را تعیین می کند که شامل آماده ­سازی، پرورش، بسته بندی، برچسب­زدن، جابجایی، انتقال، توزیع، ذخیره­سازی، پخت غذای حلال و نحوه ارائه آن طبق ضوابط شرعی، اعمال می شود.
کلیه  نیازمندی های این استاندارد، عمومی و جامع هستند و به منظور کاربرد کلیه سازمان ها در زنجیرۀ غذایی بدون در نظر گرفتن وسعت و پیچیدگی آنها در نظر گرفته شده است و شامل سازمان­هایی که درگیر یک مرحله و یا مراحل بیشتری در این زنجیره غذایی شده اند، نیز می شود.
مقررات این استاندارد در تمامی سازمان­ها، در ”مقررات استاندارد گواهی غذای حلال“ گنجانیده شده است.
حقیقت مسلم اینکه غذاهای غیر سالم بعنوان حلال در نظر گرفته نمی شوند، بنابراین استانداردهای کیفی شامل سلامت غذا و قابلیت بازبینی (به منظور تضمین ادعا) باید پیش شرط لازم این استاندارد قرار گرفته باشد.

برای مفاد این استاندارد واژه ها و تعاریف ذیل بکار برده شده است.
غذای حلال:
غذای حلال، پاک و طاهر است و نجس نیست. غذای سالمی است که اجازه مصرف آن مطابق با احکام شریعت اسلامی داده شده است و باید عاری از هر گونه عناصر حرام و نیز نجاست باشد.

برنامه های پیش نیاز:
            شیوۀ تولید مطلوب:

     طرز عمل در خصوص بهداشت پرسنل و ساختمان به منظورتضمین ایمنی و سلامت محصول، ذخیره و توزیع غذا

  • شیوۀ بهداشتی مطلوب:

     تدابیر در نظر گرفته شده در مراحل زنجیرۀ غذا جهت اطمینان  از سلامت غذا برای مصرف.

  • زنجیرۀ غذایی:

      کلیه مراحل درگیر تولید غذا، شامل آماده سازی، پرورش، تولید، بسته بندی، ذخیره سازی، حمل و نقل، توزیع و عرضه  به بازار را در بر می گیرد.

  • افزودنی های غذایی:

   مواد افزوده شده به غذا (طبیعی و یا شیمیایی)، به منظور حفظ یا اصلاح یا بهبودی طعم غذا، بو، ظاهر، سرعت بخشیدن به جریان تولید، طبقه بندی، پرورش، آماده سازی، بسته بندی، جابجایی، ذخیره سازی موادی که خودشان برای مصرف یا استفاده بعنوان مواد خام یا مواد مکمل در نظر گرفته نشده اند و امکان دارد ارزش غذایی داشته باشد یا نداشته باشد، باقیمانده و مشتقاتی که امکان دارد در انتهای تولید در جریان تولید و فراهم آوری منوط به تکنولوژی برگزیده یافت شود.

  • زنجیره نگهداری یخچالی:

   زنجیره هایی از مخزن یا انبارمحافظت شده، مکان­های توزیع پخچالی و فعالیت­های مشابهی که برای حفظ کیفیت اولیه از تولید تا مصرف برای محصولات غذایی که این زنجیرۀ پخچالی را نیاز دارند، الزامی است. زنجیرۀ یخچالی برای محصولات غذایی به منظور حفظ کیفیت اولیه از تولید تا مرحلۀ مصرف الزامی است.

  • غذای اصلاح شده ژنتیکی:

  خوراکی ها و آشامیدنی هایی که شامل محصولاتی  با کیفیت اصلاح شده از لحاظ ژنتیکی هستند.

  • حیوانات آبزی:

  حیوانات آبزی آندسته از جانورانی را گویند که در آب زندگی می کنند و در بیرون آب قادر به ادامه حیات نیستند.

  •  حیوانات دوزیست:

  حیواناتی که هم در دریا و هم در خشکی زندگی می کنند.

  • آنزیم ها و اصطلاحات شیمیایی:

  آنزیم ها پروتئین های طبیعی هستند یا پروتئین های درهم که توسط اعضای زنده تولید می شوند و بعنوان مواد شیمیایی حیاتی فعال کننده به منظور تسریع دهنده مطلوب واکنش شیمیایی در غذا عمل می کنند. آنها بطور معمول بعنوان کمک کننده ­های مراحل مختلف در تولید غذا استفاده می شوند. برای مثال رِنِت گونه ای آنزیم است که در دلمه بستن  مواد در ساختن پنیر استفاده می شود.

  • میکروارگانیسم ها:

  ترکیبات بسیار ریز از قبیل باکتری ها، قارچ ها و مخمرها میکروارگانیسم ها (جانوران ریز میکروسکوپی) سازواره هایی هستند که از لحاظ اندازه میکروسکوپی بوده و در غذا اضافه و یا به طور طبیعی تولید می­شوند. آنها در فرایند تولید غذا (مثل تخمیر در تولید نوشابه مالت یا تولید ماست و پنیر) استفاده می شوند یا بعنوان آخرین تولید مثل قارچ آبجوساز یا محصولات پروبیوتیک بعنوان مکمل مربوط به رژیم غذایی استفاده می شوند.

مثال های آنها :
باکتری ها از قبیل خانواده لاکتوباسیلاسی ها که از کربوهیدرات، اسید لاکتیک تولید می کنند (سبب تبدیل شیر به ماست می شود.)
مخمرها از قبیل ساکارومیکس که سبب بروز واکنش مناسب از قبیل تولید الکل و یا سرکه می شود.
قارچ ها از قبیل قارچ کپکی سبز(پنیسیلییم) که در به عمل آمدن و مزه پنیر ارتباط دارد.
حلّال ها

  هر ماده ای  برای تجزیه مواد غذایی یا هر گونه اجزاء و ترکیبی از آن گونه، شامل هر گونه ماده آلوده  موجود  در آن ماده غذایی یا روی آن.
حاملان یا عصاره حلّال ها:

  عصاره حلّال ماده ای است که در جریان عصاره گیری در فرایند تولید مواد خام در ماده غذایی یا اجزاء و ترکیب آن و یا مواد افزودنی استفاده شده است و جدا شده، ولی امکان این می رود که بصورت غیرعمد و سهوی باقی بماند و در غذا  تاثیر بگذارد و بصورت تکنیکی حضور تفاله و یا مشتقات آنها در موارد غذایی یا مواد و عناصر غذایی غیر قابل اجتناب است. این امکان وجود دارد که آنها به عنوان ناقل و رقیق کننده در افزودنی های خوراکی و طعم دهنده ها جهت سهولت در تولید غذا (برای مثال پروپولین گلوکل برای حل کردن رنگ) یا به منظور تهیه مواد ( از قبیل اتیل استات به جهت بیرون کشیدن کافئین از غذا و یا اتیل الکل به منظور استخراج وانیل از دانه­های وانیلی) استفاده شوند.

  • ابزارهای کمکی در فرایند تولید:

  موادی که در حین فرایند تولید به منظور تاثیر عملی و یا تکنیکی به غذا  افزوده می شوند ولی:

۱- قبل از آنکه غذا بسته بندی شود و به شکل اصلی خود تبدیل شود، برداشته می­­­شوند.
۲-در غذای بسته بندی شده و آماده به گونه ای وجود دارند اما هیچ گونه تاثیر فنی و یا عملی در غذای بدست آمده ندارند.
۳- آن مواد بطور طبیعی تبدیل به جزء اصلی غذا می شود ولی بطور عمده مقدار سازنده در غذا افزایش نمی یابد.

مکمل های وابسته به رژیم غذایی:
این مکمل ها که وابسته به رژیم غذایی هستند همان ویتامین ها و مواد معدنی و غذاها، آمینو اسیدها، موادی از ریشه گیاهان و پروتئین و موادی شبیه آنزیم ها، اعضای بافت ها، غده وار، مواد دگرگون شده از طریق متابولیزم می­باشند که به منظور مکمل در این مواد می ­باشند. مکمل های وابسته به رژیم غذایی در ترکیبات متفاوتی تولید می شوند از قبیل قرص ها، کپسول ها، ژل های نرم، مایعات یا پودرها.

برگرفته از سایت Halalworld.org

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق