مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

پیشرفت فرونشست‌ها در کشور به بحران تبدیل شده است

تاریختاریخ انتشار : سه شنبه ,۲ اسفند , ۱۴۰۱

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عضو شورای شهر در نشست تخصصی با موضوع “آب و فرو نشست و جایگاه آن در طرح‌های توسعه شهری”  در اولین مدرسه زمستانه آب و محیط زیست به منظور تقویت توان فنی و تخصصی دانشجویان نخبه منتخب از سراسر کشور با حضور دانشجویان نخبه کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های  آب و محیط زیست برگزار شد با اشاره به اینکه فرونشست هکتارهای زیادی را در بر می‌گیرد و با فروریز‌ش متفاوت است، اظهار کرد: در مناطق شمالی شهر تهران دغدغه‌ای نسبت به معضل فرونشست وجود ندارد و پیگیری‌های لازم نسبت به این امر باید در مناطق کویری و جلگه‌ای جنوب شهر صورت گیرد.

وی افزود: براساس مطالعات تطبیقی حداکثر  فرونشستی که در دنیا  وجود داشته مربوط به شهر پکن و در حدود ۱۱ سانتیمتر بوده است؛ اما متاسفانه شهر تهران سالانه با ۲۴ سانتیمتر فرونشست  مواجه می‌شود که در  اغلب در مناطق ۱۷،۱۸و ۱۹  ایجاد شده است.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه روند پیشرفت فرونشست‌ها در کشور به یک‌ بحران تبدیل شده است، تصریح کرد: مهمترین موضوعی که موجب توسعه این بحران می‌شود بحث استفاده از آبهای سطحی و مخازن است موجود در شهر است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه ۴۴ میلیارد متر مکعب آب در مخازن زیرزمینی می‌رود، افزود: متاسفانه حجم برداشت ما از این آب‌ها ۵۴ میلیارد متر مکعب است که موجب ایجاد نگرانی به جهت  مواجه با بحران کم‌آبی است.

وی با اشاره به نقش شورای شهر تهران به عنوان سیاستگذاری پارلمان شهری اظهار کرد: مصوبه استفاده از آب‌های سطحی و پساب‌ها، هوشمندسازی آبیاری فضای سبز  از جمله اقداماتی است که در راستای کمک به بحران کم‌آبی در شورای شهر مطرح شده است.

عضو‌ هیئت رئیسه شورای شهر تهران شن‌چاله‌ها و‌گود‌های رها شده را یکی‌دیگر از معضلات نگران‌کننده در سطح شهر دانست و عنوان کرد: نکته‌ مورد توجه این است که در کشورهای توسعه یافته از این شن‌چاله‌ها استفاده بهینه صورت می‌گیرد که البته در مرکز مطالعات بررسی‌های در این خصوص صورت گرفته و متاسفانه نیمه‌کاره رها شده است. لذا شورای ششم‌ خواستار پیگیری مجدد این موضوع و ارائه راه‌حل کاربردی از سوی  مرکز مطالعات شهرداری تهران است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت شهرهای پر‌آب شمالی و جنوبی کشور تاکید کرد: براساس عارضه‌یابی‌های صورت گرفته برداشت‌ از چاه‌های نفت در جنوب کشور نیز موجب ایجاد فرونشست‌هایی شده و‌تنها استان گیلان است که دچار فرونشست نشده است.

عضو شورای شهر تصریح کرد: حکمرانی مدیریت شهری در کل  دنیا به سمت همفکری و استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، سمن‌ها و نخبگان رفته است، بنابراین امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت‌های فعال و نخبگانی در کمیته‌های شورای شهر جهت رسیدن به بهترین راه‌حل‌ها برای خدمت به شهروندان بهره‌مند شویم.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق