مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

آلاینده ازن چگونه تولید می‌شود؟

تاریختاریخ انتشار : پنج شنبه ,۱۹ تیر , ۱۳۹۹

گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود. این گاز در لایه‌های بالای جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و از این رو حضور آن در جو لازم و ضروری است اما ازن در سطح زمین خود را به‌صورت آلاینده‌ای سمی نشان می‌دهد. ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر است و از آن به عنوان ازن بد و آلاینده نامبرده می‌شود. این آلاینده به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود. از این رو میزان آن در تابستان و طی ساعت‌های میانی روز بیش از سایر مواقع است.

در مورد چگونگی تشکیل آلاینده ازن باید گفت که پیش‌سازهای آن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است. در واقع به‌نوعی خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید، ازن تولید می‌کنند. از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوییل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

هر چند که ازن بیش از چهار سال است که در ماه‌های گرم هوای تهران را آلوده می‌کند و هر سال نیز بر میزان آن افزوده می‌شود اما هنوز برنامه مشخصی برای کنترل غلظت آن در هوا از سوی دستگاه‌های مسئول ارائه نشده است. بهزاد اشجعی – دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست –  افزایش تعداد خودروها در تهران را یکی از عوامل افزایش غلظت آلاینده ازن می‌داند چرا که خودروها عامل اصلی تولید آلاینده ناکس و هیدروکربن‌های نسوخته هستند و در حضور گرما ازن تولید می‌کنند.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق