مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

ابزارهای تنبیه و تشویق برای حفظ محیط زیست

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۳۰ مهر , ۱۳۹۳

ابزارهای تنبیه و تشویق برای حفظ محیط زیست

 

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلایندگی در صنایع از ابزارهای تنبیهی (عوارض آلایندگی) و تشویقی (معرفی صنایع خدمات سبز) بهره می گیرد.

 

به گزارش ایرنا، ‘شینا انصاری’ مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه »ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: مطابق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اداره های کل محیط زیست در استان ها، فهرست سالانه صنایع آلاینده را اعلام می کنند و این فهرست به سازمان امور مالیاتی کشور فرستاده می شود و صنایعی که آلایندگی شان احراز شود، مشمول دریافت یک درصد از فروش خودشان به عنوان عوارض آلایندگی هستند.

 

وی با بیان اینکه پایش ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل محیط زیست استان ها انجام می شود، اظهارکرد: با شروع هر فصل یا دوره فعالیت ابتدا فهرست مورد بررسی صنایع آلاینده استان تهیه و آماده می شود و سپس برنامه بازرسی از آن ها،طراحی و پایلوت ها صورت می گیرد. بدین معنا که از خروجی دودکش ها، فاضلاب صنایع، پسماندها و… نمونه برداری ها انجام و نوع آلودگی بر مبنای ضوابط و استاندارهای ملاک عمل سازمان حفاظت محیط زیست تعییین می شود که پس از محرز شدن آلایندگی، نام کارخانه در فهرست صنایع آلاینده درج می شود و آن صنعت مشمول عوارض آلایندگی می شود، که هر سه ماه یکبار پایش ها انجام می شود؛ ولی در صنایعی که آلایندگی بالایی داشته باشند، مدت زمان پایش هایشان متفاوت است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه عوارض آلایندگی یکی از ابزارهای تنبهی و بازدارندگی است که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، بیان کرد: ابزارهای تشویقی نیز در کنار ابزارهای تنبیهی وجود دارد تا بتوانیم ضوابط و استانداردهای محیط زیست را در واحد های صنعتی اجرا کنیم.

 

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که در سال گذشته ۳ هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی به ترتیب در استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، مرکزی و خوزستان جزء صنایع آلاینده بودند، افزود: ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم و رفع آلایندگی ها، یکی از عوامل آسیب زا به محیط زیست است که باعث ایجاد انواع آلودگی ها از قبیل منابع آب، خاک، هوا، صوتی و پسماندها در مناطق جمعیتی و شهرها شده است.

 

انصاری با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد روند رو به رشد مشارکت صنایع با سازمان محیط زیست بوده ایم، ادامه داد: یکی از ابزارهای تشویقی در حفظ محیط زیست، معرفی صنایع و خدمات سبز است که هر سال برگزار می شود. بر مبنای پایش های زیست محیطی، اگر صنایعی با استاندارهای محیط زیست مطابقت داشته باشد می تواند به عنوان صنعت و خدمات سبز برگزیده شود که این امر یک ارتباط مثبت بین سازمان محیط زیست و بخش خدمات کشور ایجاد می کند و هم موجب تشویق و قدردانی از مدیران صنایع می شود.

 

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: بر اساس بند «د» ماده ۴۵ قانون وصول بخشی از درآمدی دولت، کارخانجات، کارگاه ها و واحد های صنعتی می توانند یک در هزار از تولیدات خودشان را در ارتباط با امور محیطی زیستی کنترل آلودگی ها تحت سازمان محیط زیست هزینه کنند که این هزینه ها می تواند جز هزینه های قابل قبول مالیاتی آن ها منظور شود.

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق