مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

اجرای مدیریت سبز الزامی است

تاریختاریخ انتشار : دوشنبه ,۲۳ دی , ۱۳۹۲

اجرای مدیریت سبز الزامی است

سعید متصدی گفت: اجرایی شدن مدیریت یکپارچه، مسئولیت پذیری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در مدیریت سبز الزامی است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی با اشاره به جلسه یکشنبه گذشته هیات دولت و ارائه طرح اجرایی مدیریت سبز توسط سازمان حفاظت محیط زیست در آن جلسه و اعلام حمایت دولت از طرح، افزود: مدیریت سبز رویکرد نوین مدیریتی جهان با تاکید بر مصرف بهینه و حفظ منابع، همچنین بهبود کیفیت محیط زیست است.

متصدی با تاکید بر اجرایی شدن مدیریت یکپارچه، مسئولیت پذیری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در مدیریت سبز، گفت: تجربیات ارزشمند جهانی در این زمینه از جمله سیستم رتبه بندی لید (Leed) برای ساختمان های سبز توسط شورای ساختمان سبز آمریکا وجود دارد که به عنوان مثال: موفق به ایجاد کاهشی ۴۳% در مصرف آب، ۵۳% در مصرف حرارت، ۷% در مصرف برق در یک ساختمان بسیار قدیمی متعلق به سال ۱۸۳۸ شد.

اتلاف منابع و ایجاد آلودگی های زیست محیطی نتیجه عدم استفاده صحیح و صرفه جویی در منابع است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: عدم استفاده صحیح و صرفه جویی در منابع منجر به اتلاف منابع و ایجاد آلودگی های زیست محیطی می شود. به طور نمونه: مصرف سرانه برق در ایران ۲۹۰۰ کیلووات در سال است در حالیکه متوسط جهانی ۹۰۰ کیلووات است، مصرف سرانه آب در ایران ۲۵۰ لیتر در روز است در حالیکه توسط جهانی ۱۵۰ لیتر است، سرانه بنزین هر خودرو در ایران ۱۰٫۸ لیتر است در حالیکه سرانه بنزین هر خودرو در دنیا ۴ لیتر است.

توقف اجرای طرح دولت سبز از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۱

متصدی همچنین با اشاره به سابقه موضوعی دولت سبز، افزود: تبصره ای در قانون بودجه ۸۲ به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست جهت تخصیص بودجه به اجرای طرح دولت سبز، اضافه شد که این تبصره بودجه ای بعدها در ماده ۶۶ قانون چهارم توسعه با محوریت کاهش مصرف آب، انرژی و کاغذ یا به عبارت دیگر با محوریت منابع مورد استفاده در سیستم های دولتی و غیر دولتی مورد تاکید قرار گرفت ولی متاسفانه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ اجرای آن متوقف شد.

وی با اشاره به ماده ۱۹۰ برنامه پنجم توسعه مبنی بر لزوم اجرای مدیریت سبز توسط کلیه نهادها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی، افزود: این ماده مبتنی بر کاهش اعتبارات دولتی، اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست شامل مدیریت مصرف آب، انرژی، مواد اولیه و تجهیزات (شامل کاغذ)، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آن ها است.

اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای تحقق مدیریت سبز

متصدی از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی پیگیری تحقق مدیریت سبز نام برد و ادامه داد: در چند ماه گذشته اقداماتی از جمله اعلام شاخص های مدیریت سبز، مکاتبه با دستگاه های اجرایی برای معرفی سفیر سبز، تدوین ساختار مدیریت سبز، تهیه چک لیست های اجرای مدیریت سبز (مدیریت مصرف آب، برق، کاغذ، انرژی، سوخت؛ تدارکات، مدیریت تعمیر و نگهداری امکانات) در دستگاه های اجرایی توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرفته است.

ارائه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی به سازمان حفاظت محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در جلسه هیات وزیران مقرر شد شاخص های تنظیمی برای سنجش عملکرد دستگاه های اجرایی به منظور تحقق مدیریت سبزمورد سنجش قرار گیرد و اطلاعات این سنجش در اختیار سازمان قرار گیرد، همچنین کلیه دستگاه ها مکلف شدند ۰٫۵ تا ۳ درصد از بودجه سالیانه خود را صرف کاهش میزان مصرف منابع و استقرار و اجرای نظام مدیریت سبز کنند.

متصدی ادامه داد: در حالیکه ۱۵ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی به عملکرد این دستگاه ها در حوزه مدیریت سبز اختصاص داده شده بود، مقرر شد زین پس این امتیاز رشدی ۱۰ برابری داشته باشد و به ۱۵۰ امتیاز برسد تا انگیزه ای مضاعف برای حرکت دستگاه ها در این راستا ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بی رویه مصرف منابع مهم ترین علت افزایش آلاینده های زیست محیطی است، ابراز امیدواری کرد: با تعامل دستگاه های دولتی و غیر دولتی و آحاد مردم جامعه به منظور پیروی از الگوی صحیح مصرف منابع و افزایش صرفه جویی ها، در آینده شاهد شهرهایی پاک، آبی سالم و هوایی تمیز باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با همت مردم می توانیم در صرفه جویی و استفاده صحیح از منابع نیز همچون ابعاد دیگر مشارکت های مردمی الگویی تاثیرگذار در حفظ منابع شویم.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق