مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

استاندارد منابع خاک در کشور تدوین شد

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۱۲ آذر , ۱۳۹۳

استاندارد منابع خاک در کشور تدوین شد

تهران – ایرنا – مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام تدوین استاندارد منابع خاک در کشور گفت: در تدوین این استاندارد تعیین حدود مجاز آلاینده ها در سطح خاک به منظور جلوگیری از هرگونه آلودگی و پسماند محیط زیستی منفی مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن پسندیده با بیان اینکه مهمترین هدف از تدوین استاندارد خاک در همه کشورها حفاظت از سلامت انسان است، افزود: استانداردهای آلودگی منابع خاک به منظورحفظ سلامت انسان، حفاظت از محیط زیست و حفاظت از آبهای زیر زمینی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این استانداردها برای کاربری های مختلف مسکونی، کشاورزی، جنگل و مرتع، تجاری و پارک تفریحی، در خاک های اسیدی و غیراسیدی مشتمل بر ۸۸ پارامتر آلاینده در پنج گروه ترکیبات آلی (۲۱ پارامتر) ترکیبات آروماتیک چند حلقه ای (۱۶ پارامتر)، هیدروکربن های کلره (۲۲ پارامتر) آفت کش ها (۷ پارامتر) و فلزات سنگین (۲۲ پارامتر) توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری وزارتخانه های مرتبط تهیه و تدوین شده است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای تدوین استاندارد خاک، استاندارد خاک بسیاری از کشورهایی مانند امریکا، هلند، استرالیا، انگلستان، کانادا و نیوزیلند که دارای استانداردها و قوانین معتبر است، مورد مطالعه قرار گرفت.

پسندیده با اعلام تدوین استاندارد منابع خاک در کشور گفت: این استاندارد در نیمه نخست سال ۹۲ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها ابلاغ شده است.

وی افزود: مقادیر استاندارد خاک، استانداردهای عمومی کیفیت هستند که در کشورهای مختلف برای قانونمند کردن مدیریت خاک های آلوده به تصویب رسیده اند.

به گفته پسندیده، مقادیر استاندارد آلاینده ها در خاک نشاندهنده غلظتی از آلاینده های خاک است، در صورتی که مقدار آنها افزایش یابد ممکن است باعث ایجاد اثرات سوء بر سلامتی انسان و یا سایر موجودات شود و در صورتی که غلظت واقعی این آلاینده ها کمتر و یا معادل مقدار استاندارد باشد این مقدار قابل قبول است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست یکی از پیامدهای مهم آلودگی خاک را انتقال آلاینده از سطوح مختلف خاک به لایه های زیرین خاک و در نهایت آلودگی منابع آب زیر زمینی ، انتقال آلاینده ها از خاک به گیاهان، موجودات خاکزی و انتقال آلودگی از خاک به انسان برشمرد.

وی ادامه داد : در تدوین استاندارد خاک ایران تعیین حدود مجاز آلاینده ها در سطح خاک به منظور جلوگیری از هرگونه آلودگی و پسامد محیط زیستی منفی مدنظر قرار گرفته است.

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق