مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

بزودی برنامه اجرایی مدیریت پسماند در هیات دولت تصویب می‌شود

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۲۶ فروردین , ۱۳۹۴

بزودی برنامه اجرایی مدیریت پسماند در هیات دولت تصویب می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب برنامه اجرایی مدیریت پسماند در هیات دولت خبر داد و گفت: این برنامه اجرایی در کمیسیون کلان شهرها تدوین شده است و در این برنامه اجرایی مسئولیت تمام دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت پسماند در کشور تعریف شده با اعتبارات نهایی شده است.

به گزارش خبرنگار برنا، معصومه ابتکار در اولین نشست خبری سال ۹۴ با اشاره به اینکه برای حفاظت و مدیریت پسماند مشکلات زیادی در دنیا و کشور وجود دارد، گفت: در این زمینه  هماهنگی ها و اقدامات موثری با وزارت کشور در اواخر سال ۹۲ و  ۹۳ داشتیم و تنظیم آیین نامه ها و مقررات به لحاظ فنی تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت اجرایی پسماند خانگی بر عهده شهرداری ها است، اظهار داشت: از شهرداری‌ها و شوراهای شهر خواسته شد تا برنامه مدیریت پسماند شهری که شامل اهداف، اعتبارات و تقسیم کار بخش های مختلف و مشارکت مردم ارائه دهند.

ابتکار با بیان اینکه علاوه بر شهر های بزرگ که مشکل پسماند دارند؛ شهر های متوسط و کوچک نیز با معضل پسماند مواجه هستند، گفت: در برنامه چهارم توسعه مدیریت پسماند های استانهای شمالی هدف گذاری شده بود که متاسفانه اجرایی نشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مدیریت پسماند های شمالی مورد توجه جدی دولت است، گفت: در دو سفر هیات دولت به استانهای شمالی موضوع مشارکت بخش خصوصی در مدیریت پسماند این شهرها مورد توجه قرار گرفته است.

اعلام موافقت صندوق ملی توسعه برای همکاری در مدیریت پسماند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اعلام موافقت صندوق ملی توسعه برای همکاری در مدیریت پسماند خبر داد و گفت: مدیر صندوق ملی توسعه موافقت کرده است که ۱۰ در صد از بودجه این صندوق برای طرح های مدیریت پسماند شهر ها مثل تولید انرژی از زباله که نمونه های موفقی در تهران از جملع در منطقه ۴ تهران و کهریزک اجرایی شده است ؛ که این طرح ها هم توجیه اقتصادی و زیست محیطی دارند اختصاص یابد.

حمایت از تولید زباله کمتر اولویت ماست

ابتکار با بیان اینکه برخی از مشکلات مدیریت پسماند به چرخه پسماند ، نحوه تولید و مصرف کالاها برمی گردد، اظهار داشت: تولید کمتر زباله از اهداف بر نامه های سازمان حفاظت محیط زیست است و می بایست همه بخش ها از جمله شهرداری ها، بخش خصوصی ، اتاق بازرگانی را تشویق به تولید پسماند کمتر تشویق کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه سرانه تولید پسماند در ایران از سرانه تولید در دنیا بالاتر است، گفت: باید در مدیریت پسماند به چرخه اقتصادی و زیست محیطی آن توجه ویژه ای شود.

وی تاکید کرد: می بایست نسبت به مدیریت صحیح پسماند تولید شده برنامه ریزی و مدیریت شود که بخش مهمی را مردم در منازل می توانند انجام دهند.

به گفته ابتکار ، بسیاری از شهر های بزرگ مثل توکیو سیستم پیچیده مدیریت پسماند ندارند این در حالی است که در ایران با وجود جمع آوری پسماند در ۴ نوبت باز هم هنوز مشکلات زیادی در مدیریت پسماند وجود دارد  که بخشی از مدیریت پسماند را مسئولیت شهروندی است و می بایست کاهش زباله و تفکیک از مبدا در منازل صورت گیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بازیافت کاغذ، شیشه و پت گفت: بازیافت کاغذ با کیفیت خوب انجام نمی شود در صورت بازیافت با کیفیت کاغذ می تواند تا ۷ نوبت قابل بازیافت باشد.

ابتکار ادامه داد : واردات چوب و تولید کاغذ در کشور حجم بسیار بالایی به خود اختصاص داده است که می بایست مصرف و بازیافت آن اصلاح شود.

ابتکار با بیان اینکه در ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه مدیریت کاغذ است و سال گذشته کارنامه دستگاه ها برای مدیریت سبز  در هیات دولت ارائه و آیین نامه و ضوابط آن نیز نهایی شد، گفت:دستگاهها می توانند یک در صد از بودجه را برای مدیریت سبز اختصاص دهند و بخشی از این مدیریت کاهش مصرف کاغذ و اجرایی شدن دولت الکترونیک است.

اختصاص یارانه ویژه برای تولید کمپوست در کشاورزی

وی از پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست برای اختصاص یارانه ویژه تولید کمپوست برای کود کشاورزی خبر داد به نمونه موفق تفکیک تخصصی پسماند در سایت استان کرمانشاه  در ۵ گروه کاغذ، شیشه، پلاستیک، پارچه، پسماند تر و پسماند های الکترونیک اشاره کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات این سازمان در مدیریت پسماند های الکترونیک و پسماند های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: نخاله های ساختمانی و مدیریت صحیح آن باید مدنظر شهرداری های قرار گیرد و برای برنامه ریزی کنند.

بزودی برنامه اجرایی مدیریت پسماند در هیات دولت تصویب می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب برنامه اجرایی مدیریت پسماند در هیات دولت خبر داد و گفت: این برنامه اجرایی در کمیسیون کلان شهرها تدوین شده است و در این برنامه اجرایی مسئولیت تمام دستگاههای اجرایی برای مدیریت پسماند در کشور تعریف شده با اعتبارات نهایی شده است.

تصویب  لایحه خاک در هفته زمین پاک

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امسال از سوی سازمان ملل سال خاک به دلیل اهیمت و توجه به موضوع خاک نامگذاری شده است گفت: لایحه خاک بازنگری شده است و به مناسبت زمین پاک این لایحه تصویب می شود.

وی با اشاره به رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت کود سم کشاورزی گفت: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شد که برخی از سموم از جمله دیازینون، سم برای رسیدن گوجه فرنگی و سم از بین بردن زنبور عسل بعلت اثرات زیست محیطی از رده خارج شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به اقدامات این سازمان در مدیریت پسماند های ویژ ه اشاره کرد و گفت: بر اساس کنوانسیون بازل  شرایطی در کشور فراهم شد که پسماند های ویژه نظیر  اسکارل،پی سی بی ها و سموم تاریخ گذشته چون د.د.ت که در انبارهای وزارت بهداشت دپو شده بود به خارج از کشور صادر شود تا شرایط مناسب تری برای زیستن در ایران فراهم شود.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، این سموم تاکنون به کشور فرانسه صادر شده و آنها این مواد خطرناک را امحا کرده اند.

مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت و ساز در منطقه کلاک لواسان

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست مستقیما عضو شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ است و از حفظ کاربرهای فضای سبز در محیط های شهری به عنوان یک عضو قویا دفاع می کنم، گفت: سازمان محیط زیست نه در این دولت که در دولت قبل نیز صراحتا نسبت به تغییر کاربری باغ شهرها موضع گرفته و هشدارهای جدی برای اصلاح مصوبات قبلی درخصوص تغییر کاربری ها داده است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه البته وظیفه اصلی در جلوگیری از تخریب باغ شهرها به عهده شورای شهر است تصریح کرد: اما سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی خود را در بهبود کیفیت زندگی شهروندان مسئول می داند و با اینگونه تغییر کاربری ها به شدت مخالفت می کند.

وی با اشاره به اینکه البته در فضاهای شهری در توسعه فضای سبز کارهای بزرگی اتفاق افتاده تاکید کرد: اما در مناطق دیگر گاهی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد فضای سبز از بین رفته و تراکم های تا ۹ طبقه فضای کوچکی به ویژه در مناطق یک، ۲، ۲۲ و ۵ تهران برای فضای سبز باقی گذاشته است.

صدور پروانه ساخت نباید یکی از منابع درآمدی شهرداری ها باشد

ابتکار، مجانی شدن صدور پروانه ساخت را یکی از راهکارهای کاهش تخریب فضای سبز در محیط های شهری عنوان کرد و افزود: شهرداری با مجانی کردن پروانه ساخت دیگر به این موضوع به عنوان یک محل درآمدزایی توجه نمی کند اما از سوی دیگر برای جبران کاهش درآمد می تواند از زمانی که ساخت و ساز شروع می شود عوارض واقعی در نظر بگیرد و در حقیقت آنقدر سیکل تخریب و نوسازی را سخت و گران کند که از یک سو درآمد مناسبی برای شهرداری عاید شود و از سوی دیگر شهروندان تنها در صورت ضرورت اقدام به نوسازی و تخریب ویلاها کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست درخصوص دو مورد ویژه ساخت و ساز و تغییر کاربری که در باغ حکمت لواسان و منطقه کلاک در لواسان اتفاق افتاده تاکید کرد: موضع سازمان محیط زیست با این ساخت و سازها کاملا مشخص است و به صراحت مخالفت خود را به ویژه با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان که تامین کننده آب شرب پایتخت است و خلاف مصوباتی که شورای عالی امنیت ملی کشور است اعلام کرده.

به گفته ابتکار، بیانات مقام معظم رهبری نیز در این زمینه کاملا شفاف است بنابراین مسئولان بایستی با جدیت بیشتری ساخت و سازهای خلاف ضوابط و مقررات در این مناطق را پیگیری و با آن برخورد کنند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه از مکاتبات و مذاکراتی که در هفته جاری با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل درخصوص تشکیل صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار انجام شده خبر داد و افزود: اگرچه در حال حاضر تعدادی از کشورهای منطقه با تشکیل این صندوق مخالف هستند اما ایران معتقد است تشکیل این صندوق یکی از ضرورت های جدی منطقه است که متاسفانه ناامنی در برخی از کشورهای منطقه موجب شده تشکیل این صندوق به تعویق بیفتد که لطمات شدیدی به محیط زیست منطقه از ناحیه گردوغبار وارد خواهد کرد.

میانکاله از دست زمین خواران نجات پیدا کرد

وی در پاسخ به اینکه آخرین تصمیم سازمان محیط زیست درخصوص واگذاری منطقه آشوراده به گردشگری اظهار داشت: سازمان محیط زیست نشست های متعددی با کارشناسان، علاقه مندان، متخصصان حوزه برگزار کرده تا بتوانیم در خصوص زون بندی مناطق حفاظت شده براساس ضوابط اقدام کنیم.

ابتکار تاکید کرد: تمام نگرانی های کارشناسان و متخصصان و سازمان های مردم نهاد را درخصوص این واگذاری سازمان محیط زیست هم دارد اما به مردم اطمینان می دهیم که به هیچ عنوان گردشگری در منطقه آشوراده صدمه ای به محیط زیست آن وارد نمی کند تنها می خواهیم در قالب یک طرح گردشگری سبک امکان بهره مندی مردم از مناطق طبیعی را فراهم کنیم.

وی افزود: البته سازمان ها و نهادهای مدنی و همچنین رسانه ها می توانند بر این جریان نظارت کامل داشته و به صورت آزادانه آن را نقد و بررسی کنند.

ابتکار یادآور شد: البته کسانی که تنها به نقد واگذاری آشوراده به بخش گردشگری می پردازند بد نیست که نگاهی به اقدامات انجام شده در جزیره همجوار این منطقه یعنی پناهگاه حیات وحش میانکاله داشته باشند چراکه در یک سال گذشته دخل و تصرفات سودجویان و ویلاسازی هایی که در این منطقه انجام شده بود با همت مسئولان منطقه از جمله قوه قضاییه به طور کامل از بین رفت و میانکاله از دست زمین خواران نجات پیدا کرد.

وی درخصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: خوشبختانه به دلیل بارندگی لایروبی رودخانه های اطراف دریاچه و رهاسازی مقداری از آب پشت سدهای منطقه به دریاچه در حال حاضر وضعیت آن در مقایسه با سال گذشته نسبتا بهتر است و خبرهایی مبنی بر ورود تعداد زیادی فلامینگو به دریاچه ارومیه دریافت شده است.

به گفته وی همچنین افزایش آموزش و آگاهی در طی سال گذشته به ویژه در ۳۴ روستا برای اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری و همچنین افزایش ۴۱ روستا به این برنامه در سال جاری وضعیت برگشت آب به سفره های زیرزمینی حوزه دریاچه ارومیه بهبود یافته است.

جاده میان گذر دریاچه ارومیه امسال اصلاح می شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی تا پایان امسال جاده میان گذر دریاچه ارومیه اصلاح خواهد شد، با این اقدام مبادله جریان آب از زیر این جاده میان گذر صورت می گیرد.

وی در ادامه وضع دریاچه ارومیه را در مقایسه با سال گذشته بهتر خواند و گفت: این موضوع به سبب افزایش بارندگی ها، ورود مقادیر زیادی از آب های پشت سدها به دریاچه، احیای تالاب های منطقه و آموزش کشاورزان است.

معاون رئیس جمهور افزود: تا پایان سال گذشته به ۷۵ روستا در محدوده دریاچه ارومیه آموزش های لازم برای اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی داده شده است.

ابتکار ستاد احیای دریاچه ارومیه را فعال توصیف کرد و گفت: توقف سدسازی در منطقه ارومیه از مصوبات قطعی این ستاد است که به جد آن را پیگیری می کنیم.

وی بحث برداشت نمک از دریاچه ارومیه را نیز مبحثی پیچیده خواند و افزود: کارشناسان در این خصوص نظرات متفاوتی دارند و برداشت نمک در بخش هایی از این دریاچه برای احیای آن صورت گرفته است.

ابتکار در خصوص تالاب هامون نیز یادآور شد: سال گذشته موضوع آبگیری تالاب هامون به عنوان یک موضوع دیپلماسی بین ایران و افغانستان مطرح شد و سازمان محیط زیست تلاش خود را برای توجه دادن مسئولان دو کشور به اهمیت هامون انجام داد به طوری که در حال حاضر این تالاب به عنوان یک میراث طبیعی که بایستی کاملا احیا شود مدنظر قرار داده است.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: البته به دلیل بارندگی های مناسب یک مرحله در اواخر بهمن سال گذشته و یک مرحله دیگر در حال حاضر از طریق رودخانه هیرمند آب به داخل تالاب هامون وارد شده است.

وی از رایزنی های سازمان محیط زیست با وزارت صنایع و معادن برای اصلاح فرایند بهره برداری از معادن منطقه بهر آسمان در استان کرمان خبر داد و افزود: برای حفظ محیط زیست این منطقه ارزشمند گام های خوبی در سال گذشته برداشته شده است.

ابتکار از استراتژی سازمان محیط زیست در مورد معقوله حفاظت از حیات وحش و شکار و صید گفت: در این خصوص برنامه های اختصاصی تبیین و در حال اجرا است و تنها در مناطقی که ظرفیت زیستی موجود بوده و جوامع محلی نیاز معیشتی دارند پروانه صید صادر می شود.

به گفته وی، همچنین با مطرح شدن بحث قروق های اختصاصی در شورای عالی محیط زیست سعی داریم که با مشارکت جوامع محلی جمعیت حیات وحش را در برخی از مناطق افزایش دهیم تا در صورت نیاز بتوان در این مناطق بحث شکار و صید را دنبال کرد.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق