مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

دومین همایش ملی مدیریت کیفیت خدمات شهری در مشهد برگزار می‌شود

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۱۰ آذر , ۱۳۹۲

دومین همایش ملی مدیریت کیفیت خدمات شهری در مشهد برگزار می‌شود

خبرگزاری آنا:دومین همایش ملی مدیریت کیفیت خدمات شهری ۲۱ و ۲۲ آذر ماه جاری درمشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مشهد، بهروز ریاحی مشاورامور سرمایه گذاری داخلی و خارجی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در همایش توجیهی تخصصی برگزاری دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت خدمات شهری در محل هتل هما مشهد گفت : موضوع کیفیت در کشور بر عهده یک نهاد خاص نیست و دستگاه‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های مختلفی خود را موظف می‌دانند که در راستای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ محصولات خود را با کیفیت تولید کنند و دراختیار مردم قرار دهند.

وی در رابطه با میزان قاچاق کالا در کشور افزود : در سال ۸۴ و قبل از اجرای طرح شبنم حجم قاچاق کالا براساس آمار رسمی ۵ میلیارد دلار بود اما بعد از اجری این طرح علی رغم اینکه انتظار می‌رفت قاچاق کالا کنترل شود آمار قاچاق کالا به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت و این نشان دهنده آن است که این طرح‌ها نمی‌تواند موثر باشد.

ریاحی با اشاره به  آمار تولید داخلی افزود: نرخ رشد تولید داخلی در پایان خرداد ماه سالجاری منهای۵٫۸ درصد بوده است که با توجه به  کسب اعتبار و بودجه سال ۹۲ و اصلاح آن ، هنوز با  شاخص‌های کلان ملی فاصله داریم و برنامه‌های ما در برخی قسمت‌ها نیاز به بازنگری دارد.

مشاور سرمایه گذاری داخلی و خارجی وزارت صنعت معدن و تجارت تاکید کرد : ما بایستی برای ورود به سازمان تجارت جهانی به کیفیت محصولات و خدمات اهمیت دهیم چرا که زبان مشترک همه دنیا استاندارد، آزمون و یک ارزیابی قابل انطباق است که استاندارد سازی خدمات و محصولات نیز از همه مهمتر است .

ریاحی گفت: یکی از حوزه‌هایی که در بحث کیفیت باید به آن بپردازیم کیفیت خدمات شهری است که علی رغم افزایش شهر نشینی نتوانستیم خدمات را به حد مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورها مدلی برای نرخ رشد کیفیت ارائه شده است افزود : اگر چنین مدلی برای اندازه گیری نرخ رشد کیفیت در کشور تعیین شود می‌توان میزان رشد کیفیت جامعه را تعیین کرد.

ریاحی تعداد استانداردهای ملی هرکشور در مقایسه با سایر کشورها، میزان برگشت محصولات ضایعاتی به دلیل عدم رضایت مصرف کننده و هزینه کشورها برای ارتقاء کیفیت جهت رسیدن به توسعه‌ای پایدار را سه شاخص‌ اصلی رشد کیفیت عنوان کردو گفت : نظام استاندارد سازی، اندازه شناسی، صدور گواهی از اصول طراحی زیر ساخت کیفی کشور است که بایستی به آن توجه ویژه شود .

وی در ادامه با اشاره به دومین همایش مدیریت کیفیت خدمات شهری در مشهد افزود : کارکرد مدیریت شهری در شرایط بحران، برنامه ریزی یکپارچه  شهری ، الزامات و نحوه اجرایی شدن آن ، مشکلات چالش ها و تنگناهای موجود در مسیر توسعه کیفیت خدمات شهری ، فناوری اطلاعات در خدمات شهری، مدیریت یک پارچه شهری و بررسی تجارب موفق در خدمات شهری و کسب اطلاع  از امکانات و استعدادها در سطح کشور جهت جلوگیری ازموازی کاریها و بهره گیری از آخرین یافته ها در زمینه شاخص های مرتبط با کیفیت خدمات شهری از محورهای این همایش است .

وی افزود : دراین همایش ۱۰ مقاله بصورت تخصصی در خصوص مدیریت کیفیت خدمات شهری ارائه می گردد .

سید‌احمد طباطبایی مشاور معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور دراین نشست با بیان اینکه دولت به‌تنهایی نمی‌تواند تمام اقدامات در زمینه خدمات‌رسانی را انجام دهد بیان داشت: مردم باید در قالب تشکل‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد برای ارائه خدمات‌ شهری کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت خدمات شهری  در شهرهای بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است اظهار داشت: در این زمینه اقداماتی انجام شده ولی هنوز ضعف‌های زیادی دیده می‌شود که برای رفع این  مشکلات، باید تمام نهادها از طریق مشارکت با یکدیگر و با مردم شروع به فعالیت کنند.

مشاور معاون رئیس جمهور با انتقاد از اینکه در بسیاری از زمینه‌ها مردم کشور ما چندین برابر میانگین دنیا مصرف می‌کنند تصریح کرد: اگر این امر مورد توجه قرار نگیرد آسیب‌های زیادی برای کیفیت خدمات‌رسانی به جامعه در    آینده بوجود خواهد آمد .

طباطبایی با بیان اینکه خدمات شهری با رضایت مردم ارتباط مستقیم دارد افزود : رضایت مردم در شهرها خاستگاه سرمایه اجتماعی حکومت را شکل می‌دهد که با ارتقای کیفی خدمات، می‌توان رضایت مندی بیشتر شهروندان را تامین کرد.

همچنین حسین محمدزاده رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه  آهنگ افزایش تعداد شهرها در کشور روند تصاعدی دارد و این بدین معنی است که تمایل به زندگی در شهر افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: تمام مردم شهرداری ها را   نهاد خدمات‌رسان می‌شناسند در حالیکه شهرداری‌‌ها دارای خلأهای زیادی هستند که باید برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه معضل حاشیه‌نشینی در مشهد معضل خدمات شهری نیست، بلکه معضلی حاکمیتی و نشات  گرفته از سیاست‌گذاری حاکمیتی است گفت: برای حل این معضل، نیازمند نگاه و کمک نهادهای حکومتی هستیم .

محمدزاده افزود: در حال حاضر در کشور ۷۱‌درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و در واقع بار مسئولیت جمعیت زیادی از کشور بر عهده یک نهاد عمومی غیر‌دولتی قرار دارد که از این نهاد خدمات و کیفیت‌رسانی مطلوب به شهروندان مطالبه می‌شود.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق