مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

رییس سازمان محیط زیست: یوزپلنگ نماد فوتبال ایران در جام جهانی شود

تاریختاریخ انتشار : دوشنبه ,۱۳ آبان , ۱۳۹۲

یوزپلنگ

رییس سازمان محیط زیست: یوزپلنگ نماد فوتبال ایران در جام جهانی شود

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری در مراسم امضای فاز دوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری سازمان ملل افزود: برای کشور ما بسیار ارزشمند است که بتوانیم راه موفق پروژه قبلی را ادامه داده و در مرحله دوم نگرانی‌ها و محدودیت‌هایی که کماکان در بسیاری از زیستگاه‌ها وجود دارد تبدیل به فضایی متعادل نه تنها برای زیست یوزپلنگ آسیایی بلکه برای همه اکوسیستم و زیست‌بوم این مناطق باشد.

وی ادامه داد: در سند گذشته گفته شده بود که یوزپلنگ کاریزماترین گربه‌سان است و خیلی خوشحالیم که این گونه بسیار جذاب را در کشورمان داشته و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه فاز اول این پروژه نگرانی‌های بسیاری از جهت موفق شدن در اجرای آن داشتیم افزود: امروز این پروژه مرحله تکامل خود را طی کرده و اطلاعات پایه‌ای بسیار خوبی در زمینه حفاظت از یوزپلنگ داریم همچنین مشکلاتی که در فاز اول گریبانگیرمان بود به خوبی شناسایی شده و راهکارهای مناسبی برای مدیریت اکوتوریسم، مرتع و شکار پیش‌بینی شده است.

ابتکار با بیان اینکه در فاز دوم این پروژه علاوه بر تهیه الگویی ملی برای همه مناطق حفاظت شده از دستاوردهای این پروژه به عنوان یک الگوی بین‌المللی و تجربه موفق برای عرضه به جامعه جهانی استفاده خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، دولت، جوامع محلی و تمام بازیگران در این عرصه با همکاری سازمان‌های بین‌المللی اقدامی بسیار مهم برای جلوگیری از انقراض یک گونه است.

ابتکار تاکید کرد: موفقیت فاز اول این پروژه زمینه را برای سازمان و تمامی دست‌اندرکاران فراهم می‌کند تا نقشه راه روشنی را بر این اساس تعریف کنیم چرا که بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی کشور که ناشی از عدم مدیریت صحیح منابع طبیعی و عدم توجه به آن است به همین موضوع باز می‌گردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: می‌توانیم از دیپلماسی که یکی از برنامه‌های جدی دولت دکتر روحانی است استفاده کنیم و در عرصه‌های بین‌المللی برای حل موضوعات محلی که ابعاد جهانی داشته و عوارض و عواقب آن به همه مردم جهان آسیب وارد می‌کند، بهره ببریم.

باید زندگی محیط بانان را تقویت کنیم

به گزارش ایسنا، گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این جلسه با بیان اینکه امضای این سند یک مقطع سمبلیک و مهم برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی است افزود: کاری که مشترکا انجام خواهیم داد در استان‌های سمنان، خراسان شمالی و یزد انجام خواهد شد تا یوزپلنگ آسیایی را با درنظر گرفتن تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در قدم اول باید اطلاعات بیشتری در ارتباط با ماهیت این تهدیدات جمع کنیم و در قدم دوم باید شرایط محیط بانانی که در مناطقی با شرایط سخت جوی با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند را تقویت کنیم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد اضافه کرد: در حال حاضر شش میلیون هکتار زیستگاه یوزپلنگ که منطقه بسیار وسیعی است توسط ۱۱۰ محیط بان حفاظت می‌شود که باید از آنها قدردانی کنیم.

گری لوئیس با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم به مردم مناطق بقبولانیم که زیستگاه یوزپلنگ باید حفظ شود افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل نه تنها در مورد این موضوع خاص بلکه در سایر زمینه‌ها نیز ارتباط خاصی دارندکه نمایانگر یک همکاری و همیاری نزدیک است.

وی با بیان اینکه از لحاظ مالکیت بسیار مهم است بدانیم که دولت مالک اصلی پروژه است افزود: یکی از مولفه‌های این مالکیت اعتبار زیادی است که دولت جمهوری اسلامی ایران به این پروژه‌ها اختصاص می‌دهد به گونه‌ای که اکنون به ازای هر یک دلار اعتبار سازمان ملل، ایران معمولا پنج دلار را اختصاص می‌دهد.

گری لوئیس با تاکید بر لزوم مشارکت مردم محلی برای حفظ پایداری پروژه اظهار کرد: باید در رابطه با اکوتوریسم مدل شکار پایدار و غیره با جوامع محلی همکاری کنیم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران خاطرنشان کرد: در ارزیابی نهایی فاز یک پروژه یکی از نتایجی که اعلام شد این بود که پروژه نقش بسیار مهمی در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و نجات آن از خطر انقراض داشته است.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق