مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

هرفناوری نیاز به ارزیابی خطر دارد

تاریختاریخ انتشار : چهارشنبه ,۳۱ اردیبهشت , ۱۳۹۳

هرفناوری نیاز به ارزیابی خطر دارد
پایگاه اطلاعات ایمنی (www.imeny.com):عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت:هر فناوری جدیدی که وارد کشور می شود نیاز به ارزیابی خطر دارد و باید به طور دقیق بررسی شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا «محسن واعظ» روز یکشنبه در نشست مشورتی محصولات کشاورزی دست ورزی شده ژنتیکی، قانون ایمنی زیستی و ضرورت ارزیابی خطر آنها در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت:حدود ۱۰ سال است که قانون ایمنی زیستی و استفاده از محصولات دست ورزی شده ژنتیکی در کشور در فراز و نشیب بود. وی ادامه داد: چندی پیش این موضوع در مجلس شورای اسلامی به چالش کشیده شد و اخیرا نیز توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بعد از آن قانون ایمنی زیستی لازم الاجرا شد. وی افزود:بعد از لازم الاجرا شدن این قانون توسط دولت و در قالب آیین نامه برای اجرایی شدن به نهادهای مختلف ابلاغ شد و اکنون تمام وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها ملزم به اجرای آن هستند. واعظ با بیان اینکه چند سالی است فعالیت زیست فناوری در کشور پررنگ شده است اظهار داشت: باید در زمینه فرصت ها، چالش ها، مزایا و معایب این فناوری به درستی اطلاع رسانی شود زیرا مردم حق دارند غذایی را که می خورند از آن آگاهی کافی داشته باشند. وی ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع ریاست شورای ملی ایمنی زیستی به معاون اول رییس جمهوری واگذار شد و سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و انجمن های علمی و تخصصی عضو این شورا هستند. وی تاکید کرد: هر فناوری که وارد کشور می شود نیاز به ارزیابی خطر دارد. عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران درباره مهندسی ژنتیک توضیح داد: در این فناوری ژن موجودات و گیاهان مختلف به یکدیگر منتقل می شود و یک محصول جدید بدست می آید که این کار نیاز به علم بسیار پیشرفته و احتیاط لازم دارد. وی ادامه داد: دهه ۹۰ یعنی زمانی که فناوری مهندسی ژنتیک آغاز شد برای همگان قابل تحسین بود اما بعد از سال ها عوارض سوء آن در زندگی بشر و حتی محیط زیست پدیدار شد که این عوارض منجر شد تا کشورهای اروپایی و امریکایی با احتیاط بیشتری از این فناوری استفاده کنند. وی گفت: برخی تحقیقات نشان داده برخی از محصولات تراریخته یا دستکاری شده منجر به بروز انواع حساسیت ها و سرطان می شود و حتی عملکرد ژن های سالم انسان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. واعظ افزود: اکوسیستم طبیعی یک زنجیره غذایی است که موجودات بسیاری را دربرمی گیرد بنابراین اگر هر کدام از موجودات دچار نقصان شوند اثرات سویی به بار خواهد آمد بنابراین دستکاری ژنتیکی باید با دقت، حساسیت و آزمایش های طولانی مدت انجام شود.

 

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق