مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

پیام ابتکار به مناسبت روز غار پاک

تاریختاریخ انتشار : شنبه ,۵ مهر , ۱۳۹۳

پیام ابتکار به مناسبت روز غار پاک

همایش ملی روز غار پاک با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کشور از روز پنجشنبه در غاز نخجیر دلیجان با پیام دکتر معصومه ابتکار آغاز شد.

به گزارش نامه‌نیوز در این همایش غار چال نخجیر دلیجان به صورت نمادین از بین ۱۰۰غار کشور با حضور معاون توسعه مدیریت میراث فرهنگی ،۲۰ نفر از اعضای انجمن غارنوردان ، مدیر کل کمیته طبیعت گردی کشور و مسوولان استانی و محلی پاکسازی محیطی شد .

فرشاد فتاحی مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نام گذاری دوم مهرماه به نام روز “غار پاک”، گفت: این همایش روز غار پاک با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی روز های سوم و چهارم مهرماه برگزار شد.

مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، توانمندسازی جوامع محلی از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، معرفی پتانسیل های پنهان غار نخجیر استان مرکزی و آشنایی مسئولان و مدعوان با غارنوردی را برخی از اهداف این اقدام برشمرد.

حفاظت و بهره برداری پایدار از غارها با مشارکت جوامع محلی، خصوصی و دولتی

وی ادامه داد: هدف از نام گذاری یک روز در سال به نام روز “غار پاک” جلب نگاه و توجه به مباحثی همچون اکوتوریسم، حفاظت و بهره برداری پایدار از غارها با مشارکت جوامع محلی و بخش خصوصی و دولتی است.

فتاحی افزود: به مناسبت این روز طی اقدامی هماهنگ در سراسر کشور و با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها، دفتر آموزش و مشارکت های سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای ذیربط و طبق برنامه ریزی دبیرخانه کارگروه غارشناسی ایران، برنامه پاکسازی صد غار کشور روز جمعه انجام خواهد گرفت.

تشکیل کارگروه های استانی غارشناسی

مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تشکیل کارگروه های استانی غارشناسی در راستای اجرای ماده هفت آیین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور، گفت: ریاست کارگروه های استانی با معاونین استانداران و دبیری آن با مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها است.

وی با یادآوری نامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استانداران سراسر کشور در این خصوص، اظهار داشت: پیش بینی اعتبارات لازم برای مطالعه، مدیریت و حفاظت از غارهای واجد ارزش های محیط زیستی، تاریخی و سایر موارد، نظارت کارگروه استانی بر بهره برداری از غارها و جلوگیری از هر گونه تخریب و تهدید از جمله مواردی بود که در این نامه بر آن ها تاکید شده بود.

ابراز خرسندی ابتکار از تشکیل کارگروه غارشناسی ایران

بنابراین گزارش، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی پیامی که در مراسم افتتاحیه پاک سازی یک صد غار کشور توسط مدیر کل موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست قرائت شد، آورده است: بدیهی است که بهره برداری پایدار در کنار حفاظت، امری منطقی و مورد پذیرش است. اما حساسیت غارها به دلیل شرایط خاص و نیمه بسته محیطی از یک طرف، پویایی و تداوم فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی از طرف دیگر و عدم امکان بازسازی تخریب های احتمالی درکوتاه مدت عواملی هستند که نباید در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها مورد غفلت واقع شوند.

ابتکار با ابراز خرسندی از شکل گیری کارگروه غارشناسی ایران که مرجع  برنامه ریزی، نظارت و سیاست گذاری در این زمینه است، ابراز امیدواری کرد: با تلاش و همکاری همه دستگاه های ذی ربط، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور با وضع استانداردها، ضوابط و دستورالعمل های لازم سامان بیشتری یابد.

متن کامل پیام معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بدین شرح است؛

محیط زیست بشر امروزه حاصل ده ها بلکه صدها میلیون سال تغییر وتحول وتکوین زیست کرده است؛ محیط زیستی که بسیاری از وجوه آن اعم از تنوع زیستی، خاک، منابع زیستی و غیر زیستی، ذخایر ژنتیکی، چشم اندازها و دیگر موارد در بازه زمانی حیات انسان تجدید ناپذیر به نظر می رسند.

این مسئله در کنار ایجاد شرایط سالم و مطلوب زندگی برای نسل حاضر ونسل های بعدی، مهم ترین رکن فلسفه حفظ وحراست از محیط زیست به طور عام تلقی می شود. غارها در این میان از کم نظیرترین جلوه های طبیعی به حساب می آیند و از این امر مستثنی نیستند.
همه ما به ارزش های محیط زیستی وتنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان شناسی، طبیعت گردی، ورزشی و غارنوردی واقفیم و بر حفاظت از این گنجینه های با ارزش و سرمایه های ملی  اذعان داریم. البته بدیهی است که بهره برداری پایدار در کنار حفاظت، امری منطقی و مورد پذیرش است. اما حساسیت غارها به دلیل شرایط خاص و نیمه بسته محیطی از یک طرف، پویایی و تداوم فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی از طرف دیگر و عدم امکان بازسازی تخریب های احتمالی درکوتاه مدت عواملی هستند که نباید در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها مورد غفلت واقع شوند.

خوشبختانه کارگروه غارشناسی ایران که مرجع  برنامه ریزی، نظارت و سیاست گذاری در این زمینه است در  کشور ما شکل گرفته و انتظار می رود با تلاش و همکاری همه دستگاه های ذی ربط، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور با وضع استانداردها، ضوابط و دستورالعمل های لازم سامان بیشتری یابد.

در کنار همه این برنامه ها، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی در مورد ارزش غارها و حفاظت از آن ها  امری بسیار ضروری و راهگشا است. برنامه هایی از جمله پاکسازی غارها در روزی تحت عنوان روز غار پاک  و برگزاری همایش های علمی وآموزشی و تولیدات رسانه ای تاثیر به سزایی دارد که جا دارد تشکر و قدردانی خود را از همه دست اندرکاران این برنامه فراگیر در سطح کشور اعلام دارم. توفیق همه عزیزان را از خداوند متعال خواهانم.

بنا بر این گزارش، در همایش اکوتوریسم و غارها،حفاظت و بهره برداری پایدار با مشارکت جوامع محلی ، غار چال نخجیر دلیجان به صورت نمادین از بین ۱۰۰غار کشور با حضور معاون توسعه مدیریت میراث فرهنگی ،۲۰ نفر از اعضای انجمن غارنوردان ، مدیر کل کمیته طبیعت گردی کشور و مسوولان استانی و محلی پاکسازی محیطی شد .

در این همایش ملی علاوه بر مسوولان کشوری، ۲۰ نفر اعضای از انجمن غارنوردی کشور، ۳۰ خبرنگار رسانه های سراسری و جمعی از مسوولان محلی استان شرکت داشتند.

این همایش به مناسبت روز غار پاک به مدت دو روز برگزار شد و اعضای انجمن کوهنوردی کشور عملیات نقشه برداری، ارزیابی قابلیت های غار نخجیر و بررسی و بیان دیدگاه های کارشناسانه توسعه گردشگری، اصول ایمنی و راهکارهای حفاظتی از این اثر ملی طبیعی را بررسی کردند .

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی در حوزه غارنوردی برای سازمانهای مردم نهاد، ،دفاتر خدمات مسافربری و اعضای انجمن غارنوردی کشور از برنامه های این همایش ملی بود. این همایش به منظور توسعه گردشگری منطقه، توانمندی جامعه محلی، و بهره گیری از توانمندی طبیعت گردی منطقه، جذب بیشتر گردشگر در منطقه و چگونگی بهره برداری از غار نخجیر برگزار شد.

غار نخجیر از نادرترین غارهای کشوربا قدمت تقریبی ۲۰ میلیون سال است که به لحاظ زیبایی منحصر به فرد است و تلاش به منظور جذب سرمایه گذاری های مناسب برای توسعه گردشگری غار و آمادگی برای میزبانی از گردشگران خارجی در دستور کار قرار دارد.  غاز نخجیر در۱۰ کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده و جزو عجایب خلقت محسوب می شود. غار نخجیر در سال ۱۳۶۸ کشف و در سال ۱۳۸۰ عملیات بازسازی و نور پردازی به طول ۱۲ کیلومتر آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی انجام شده است.

 

منبع: مهر

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق