مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

پیام رییس سازمان مدیریت بحران کشور به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۲۱ مهر , ۱۳۹۲

پیام رییس سازمان مدیریت بحران کشور به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی

 

 مهندس قدمی به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در پیامی همکاری مردم و مسوولان را در اجرای برنامه های کاهش خطرپذیری بلایا خواستار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از پایگاه سازمان مدیریت بحران کشور؛ متن کامل این پیام بدین شرح است: 
باسمه تعالی
” هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است “( سوره مبارکه مایده آیه ۳۲ )

بنا بر تصمیم سازمان ملل روز ۱۲ اکتبر ( مصادف با بیستم مهر ماه ) روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی است. این روز در جمهوری اسلامی ایران بنا بر تصویب شورای فرهنگ عمومی ” روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی ” نامیده شده و هدف از یادآوری و بزرگداشت آن جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و… و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن ( خصوصاً تلفات جانی ) و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه می باشد. با توجه به وضعیت جوی و اقلیمی و حادثه خیزی کشور علاوه بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه، اهمیت کسب آمادگی در رویارویی با پدیده های خطرساز و کاستن از پیامدهای منفی آنها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و با این رویکرد مسیولیت برخورد آگاهانه و تبادل اطلاعات، پژوهش و تشریک مساعی صاحبنظران، متخصصین و کارشناسان از عوامل کارساز و موجب اقدامات اساسی و اثرگذار در کشور می باشد.
در جهان امروز با پیشرفت علوم و فنون و فناوری های جدید بسیاری از رخدادهای طبیعی قابل پیش بینی و تعدیل خسارت ناشی از آن است و چنانچه عوامل خطرساز به درستی شناسایی و علت یابی و اصول ایمنی و استانداردها با دقت به کار گرفته و مراعات شوند بدون شک از تکرار بسیاری از رویدادهای ناگوار جلوگیری خواهد شد. استفاده بی رویه از منابع طبیعی از یکسو و مداخله های انسان در طبیعت به ویژه در قرن اخیر خسارات فراوانی در زندگی به بشر تحمیل کرده است. روند افزایشی حوادث غیر مترقبه در نیم قرن گذشته که در همه کشورها مشهود است نتیجه این مداخلات بدون ملاحظه انسانی در نظامات طبیعی است.
ارتقاء دانش و آگاهی های عمومی از یکسو و نظارت دقیق مدیریت شهری بر اجرای قوانین و ممانعت از عوامل خطرساز به میزان قابل توجهی در کاهش اثرات بلایای طبیعی موثر است. بعنوان مثال حوادثی چون وقوع زلزله، سیل، خشکسالی، آتش سوزی جنگل ها و مراتع و…که از پدیده های غالب در کشور ما می باشد از طریق احداث سدها، سیل بندها، بندهای انحرافی، آبخیزداری در مناطق کوهستانی و شیب دار در مورد کاهش خسارات سیل و نیز از طریق احداث ساختمان و تاسیسات مقاوم در برابر لرزه خیزی در سطح قابل ملاحظه ای در برابر زلزله مصونیت و کاهش خطر ایجاد می شود.
این ملاحظات بستگی به آگاهی و همکاری آحاد مردم با مسیولین امور شهری دارد و از مهمترین نتایج مورد انتظار از برگزاری اینگونه مراسم در این ایام و اجرای برنامه های آموزشی و سایر برنامه های ” روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی ” می باشد. طراحان، برنامه ریزان و مدیران اجرایی نیز در کنار برنامه های توسعه، وقوع حوادث قهری را مد نظر داشته و تحت ” مدیریت دانش محور” با واقعیت ها برخورد نمایند و به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) بپذیریم که ” حادثه بلا نیست بلکه اقدامات غیر اصولی ماست که از حوادث بلا می سازد.”
اینک با گرامیداشت ” روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی ” ضمن قدردانی و تشکر از زحمات تمامی همکاران، اعضای محترم شورای عالی و شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، کارگروهها و سایر همکارانی که در این عرصه حضور فعال دارند و سپاس از همیاریهای ملت شریف و بزرگوار ایران، سعادت، سلامت و اعتلای میهن اسلامی و ملت بزرگوار ایران را از خداوند متعال مسألت نموده و امید است به گونه ای توفیق خدمت و خدمتگزاری نصیبمان گردد تا در قیامت شرمنده شهدا و امام (ره) شهیدان نباشیم آمین یا رب العالمین. انتهای پیام /ه
حسن قدمی
معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق