مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

کمیته ایمنی و حفاظت فنی

تاریختاریخ انتشار : یکشنبه ,۹ آذر , ۱۳۹۹

در سازمان­های تولیدی که اصول و موازین ایمنی و حفاظت فنی مراعات نمی­شود، روحیه کارکنان نیز ضعیف و متزلزل است و کمتر امکان دارد کارگر خوب و طراز اول در خدمت چنین سازمان­هایی مشغول به کار باشد. بنابراین اجرای تدابیر و برنامه­ هایی به منظور ایمنی و حفاظت فنی کارکنان، در درجه اول اهمیت، در راستای تأمین و نگه­داری نیروی انسانی، قرار دارد. در عین حال، صرف هزینه و تخصیص اعتبار در برنامه‌های سازمان، به منظور ابداع تدابیر و استقرار وسایل جهت جلوگیری از حوادث، در مقابل منافع حاصل از آن، اندک و ناچیز به شمار می‌رود.

ایمنی علمی است که در پیشگیری از بروز حوادث در محیط کار به یاری انسان می شتابد و همواره در راستای حفاظت و حراست از نیروی کار و سرمایه گام بر می دارد. ایمنی امروزه در جهان به خصوص در کشورهای صنعتی جای پای واقعی خود را پیدا کرده است و به عنوان امری ضروری ایفای نقش می نماید. مزایای رعایت ایمنی شامل؛ افزایش روحیه، کاهش فشار کار، کاهش حوادث، کاهش صدمات وارده، افزایش سطح رفاه و سلامتی، ارتقاء کیفیت محصول و بهره وری، کاهش مخارج درمانی و افزایش کارآیی می باشد.

اصولاً ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت صنعتی رشته وسیع و گسترده­ای است که به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می­شود که با به کار گرفتن آن­ها بتوان نیروی انسانی و سرمایه را در مقابل خطرات مختلف و محتمل در محیط­های صنعتی به نحو مؤثری حفظ و حراست کرد و یک محیط کاری بی­خطر و سالم جهت افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد.

برای داشتن محیط ایمن توجه به موارد زیر توصیه می شود:

کمیته ایمنی و حفاظت فنی

آموزش ایمنی

پوسترها، دستورالعمل ها و علائم ایمنی

تجهیزات حفاظت فردی

کمیته ایمنی و حفاظت فنی

وظایف کمیته حفاظت فنی کارگاه ها به قرار زیر است:

  1.  بازرسی دقیق و مستمر از کلیه قسمت های کارگاه و ارائه پیشنهاد در جهت سالم سازی محیط و جلوگیری از وقوع حوادث و خطرات احتمالی.
  2. تعیین خط مشی حفاظتی کارگاه
  3. تنظیم و آشنا ساختن کارگران به رعایت مقررات و دستورات حفاظتی و ایجاد علاقه و روح همکاری در امر حفاظت و بهداشت کار
  4. تشریک مساعی با بازرسان کار در اجرای دقیق و کامل آئین نامه های دستور ات مربوط به حفاظت و بهداشت کار.
  5. تهیه آمار حوادث کار و تجزیه و تحلیل آنها و اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از وقوع نظایر آنها.
  6. تهیه دستورالعمل های لازم برای کار مطمئن و سالم با دستگا هها و ماشین های مربوط.
  7. تشویق کارگران و کسانی که در امر حفاظت، علاقه و جدیت به خرج می دهند و توبیخ افرادی که در این مورد قصور و سهل انگاری می کنند.
  8. تهیه نظامات داخلی حفاظتی و بهداشتی کارگاه و نظارت در اجرای آن.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق