مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

آلودگی هوا

تاریختاریخ انتشار : شنبه ,۱۵ آبان , ۱۳۹۵

 

آلودگی هوا از کجا شروع شد؟

 

احتمالاً اولین باری که انسانها ، صدمه ناشی از  آلودگی هوا  را تجربه کردند  زمانی بود که در غارهایی که امکان تهویه هوا در آن وجود نداشت آتش افروختند.از آن زمان به بعد ما مرتب به طرف آلوده کردن بیشتر هوای آسمان مان پیش رفته ایم . تا زمان حاضر که دیگر توانایی محیط زیست برای جذب و خنثی کردن این آلودگی ها به حداقل ممکن خود کاهش پیدا کرده است و آلودگی هوا بصورت یک مسئله جهانی در آمده است ..

 

تهدید جدی سلامتی انسانها هنگامیکه رخ می دهد که مقادیر زیادی از آلاینده های هوا به یکباره وارد جو زمین شوند مثل هنگامیکه در اثر فعالیت های آتشفشانی ، مقدار زیادی دی اکسید گوگرد و ذرات معلق وارد هوا می شوند .

 

 

همه از آلودگی هوای شهر میگویند درحالیکه  آلودگی هوا در خانه  شاید بیشتر باشد!

امروزه شما حتی در خانه هایتان هم نمی توانید از آلودگی هوا در امان باشید . در ۱۹۸۵ آژانس حفاظت از محیط زیست : Environmental Protection Agency (EPA)گزارش داده است که میزان مواد سمی که در هرخانه مسکونی وجود دارد بیش از سه برابر می توان باعث بروز بعضی سرطانها شود تا هوای آلوده ای که بیرون از خانه وجود دارد . مخاطرات بهداشتی که در اینگونه خانه وجود دارد بنام :  سندروم بیماریهای ساختمانی : “sick building syndrome شناخته شده است .  تخمین زده می شود که یک پنجم تا یک سوم ساختمانهای آمریکا در حال حاضر در این دسته بندی قرار می گیرند . همین طور هوای بعضی از ادارات ۱۰۰ بار آلوده تر از هوای بیرون از اداره است ! دلیل اصلی  حدود نیمی از این آلودگیها ، تهویه ضعیف هوا داخل ساختمان است .  علت نیمی دیگر از این آلودگی : منابع خاص مثل دستگاه کپی ؛ کابل های  تلفن و برق ؛ کپکها و میکربهایی که در دستگاه تهویه مطبوع   و کانالهای ان یافت می شوند ، مواد شوینده ، دود سیگار ؛  رنگها و بتونه های لاتکس که برای درز گیری بکار می روند .  رو کش هایی که از جنس  وینیل هستند ؛ کاشی هایی که ازجنس لینوایوم هستند و حتی مصالحی که در ساخت خانه بکار می رود و اثاثیه منزل  که باعث انتشار آلاینده هایی مثل فرم آلدئید می شوند .

 

عمده ترین آلاینده هوا در محیط های درون خانه : رادون ۲۲۲ است که گازی است بیرنگ و بی بو و بی طعم  که معمولا به هنگام انتشار گازهای رادیو اکتیوی که  در اثر تلاشی اورانیم ۲۳۸ تولید می شود بوجود می آید . طبق مطالعه ای که توسط EPA و انجمن تحقیقات ملی صورت گرفته است قرار گرفتن در معرض رادون  ، دومین عامل ابتلاء به سرطان ریه بعد از دود  سیگار است . رادون از طریق منافذ موجود در سیمان وهنگامیکه فشار داخلی ساختمان کمتر از فشار گاز های موجود در داخل مصالح است به فضای داخل اتاق راه پیدا می کند . هوای درون فضاهای ساختمان میتواند پاکیزه تر از هوای بیرون باشد در صورتیکه :

 

هوا ئیکه از دیواره اتاق های شما نشت می کند کاملا درز بندی شود وسیستم تهویه مکانیکی به گونه ای باشد که هوای تمیز و فیلتر شده را به داخل اتاق ها بیاورد .

 

میگویند درخت بکاریم تا از آلودگی هوا بکاهیم اما:  

گیاهان خود ، قربانیان ناخواسته آلودگی هوا هستند و بر اثر آلودگی هوا مسموم می شوند. هرچند گیاهان از عوامل مهم کاهش آلودگی هوا بـه شمـار می آینـد، ولـی افزایـش مقـدار و غلظت آلوده کننده ها در ۱۰ سال گذشته موجب شده تا گیاهان نیز آسیب ببینند.

دی اکسید گوگرد در فضا اکسید می شود و در بخار آب حل می گردد و به این ترتیب، اسیدسولفوریک تولید می کندکه باعث افزایش اسیدیته باران می شود و مسمومیت موضعی در گیاهان به وجود می آورد. همچنین این گاز از طریق روزنه ها وارد گیاهان می شود و با آب موجود در گیاه، تولید اسید می کند که این اسید باعث مسمومیت گیاه، تخریب روزنه ها و مانع فتوسنتز می شود.

آلاینده ازن موجود در هوا نیز بر روی میزان گل دهی، میوه و حساسیت به بیماری درختان و گیاهان تاثیر  منفی دارد            چرا که باعث می شود روزنه های برگ گیاه از خود، حالت دفاعی داشته باشند ودر مقابل آلاینده ها بسته شوند.

همچنیـن بـر اثـر آلودگـی هـوا، سبزینـه گیـاه از میـان مـی رود و باعث می شود برگ گیاه که مواد مورد نیاز برای درختان و گیاهان را فراهم می کند، زرد شود. به این ترتیب مواد غذایی مورد نیاز به درختان و گیاهان نمی رسد.

آیا  تا بحال نشانه های مسمومیت گیاه با آلاینده های هوا را از نزدیک دیده اید ؟

پلاسیدگی یا مرگ سلول های گیاه که بر اثر تماس با غلظت های کم آلودگی دردراز مدت  منجر به ریزش گیاه می شود ، حساسیت گیاه را نسبت به بیماری افزایش می دهد و گیاه را آسیب پذیر می کند. .

 

   آیا از اثرات آلودگی هوا بر بارداری با خبرید؟

طیف وسیعی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل، باردای، جنین و نوزاد اثر می گذارد. ضمن اینکه در مـردان  نیز نقش منفی آلاینده هایی مثل سرب، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق درخصـوص تغییـرات کیفـی و کمـی اسپـرم به اثبات رسیده است.

اثرات آلاینده ها بر جنین شامل عوارضی مانند وزن پایین زمان تولد، تاخیر رشد داخل رحمی و مرگ داخل رحمی است که آلاینده های منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق، بیشترین تاثیر را در این میان دارند. این اتفاق بیشتر در نواحی صنعتی و شهرهای بزرگ بویژه در زمستان رخ می دهد. از سوی دیگر، پرواضح است که زنان بیشترین گروه آسیب پذیر و در معرض خطر آلودگی هوا در منزل نیز هستند.

 

آیا از  چگونگی اثرات آلودگی هوا بر  بیماریهای متعدد تنفسی باخبرید ؟

وسایل نقلیه موتوری در  کلان شهرها بیش از ۹۵ درصد از منواکسید کربن موجود در هوا را تولید می کنند که تنفس آن، به سکته های قلبی و مغزی منجر می شود. غلظت منواکسید کربن در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی روز به بیشترین مقدار خود می رسد؛ در صورتی که در روزهای آخر هفته و تعطیل، غلظت این آلاینده ها در ساعات پایانی روز کاهش قابل توجهی می یابد. حتی مقدار بسیار کم کربوکسی هموگلوبین باعث آثار فیزیولوژیک مهمی در بدن می شود و با افزایش آن، درصد این اثرات افزایش می یابد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی نسبت به افزایش کربوکسی هموگلوبین، بسیار حساس هستند زیرا با افزایش غلظت این ترکیب در خون، قلب باید برای جبران کمبود اکسیژن، سریع تر کار کند.

 

حتی در مقادیر کمتر از ۲ درصد نیز احتمال حمله قلبی در افراد وجوددارد.کاهش غلظت اکسیژن در خون، بر فعالیت مغز نیز تاثیر به سزایی دارد. در ۲٫۵ درصد کربوکسی هموگلوبین، قدرت تفکیک اشیاء و اشخاص به وسیله مغز انسان کاهش می یابد و در ۵ درصد کربوکسی هموگلوبین، سرعت واکنش های عضلانی تحت تاثیر قرار می گیرد و در بیماران قلبی علائم استرس افزایش می یابد؛ در ۱۰ درصد کربوکسی هموگلوبین، بیشتر مردم به سردردهای شدید دچار می شوند و در صورت افزایش کربوکسی هموگلوبین به میزان ۵۰ درصد، مرگ شخص حتمی خواهد بود.

 

  هرچند خطر حمل و نقل بر آلودگی هوا برکسی پوشیده نیست اما بدانید که :                            

این معضل بزرگ از طریق جریان باد یا حرکت وسایل نقلیه موتوری در شهرها منتشر و فزاینده می شوند. در حال حاضر، بسیاری از شهرها حتی در کشورهای توسعه یافته دارای سطوح خطرناکی از آلودگی هوا هستند. ورود خودروهای بیشتر در جاده ها و خیابان های یکسان به معنی ترافیک سنگین تر و هوای کثیف تر است. آلودگی های میکروبی حاصل از حمل ونقل در شهر نیز قابل توجه است. زندگی در مجاورت بزرگراه های پر ترافیک با نرخ سرطان در کودکان ارتباط مستقیم دارد، به طوری که کودکان ساکن در منازل مجاور خیابان هایی که بالغ بر ۲۰ هزار خودرو در آن به طور روزانه تردد می کنند، حدود ۶ برابر بیشتر از دیگر کودکان در معرض آسیب هستند. دلیل اصلی سرطان خون در کودکان و بزرگسالان، تاثیر هیدروکربن های حلقوی ازجمله بنزن است که منبع عمده انتشار آنها خودروها هستند.

 

و اما یک خبر خوب: نانو تکنولوژی به یاری ما میآید تاآسمانی آبی داشته باشیم.

از آنجا که افزایش مشکل دی اکسید کربن در هوا یکی از مشکلات اساسی در سطح جهان است. امید می رود که با استفاده از کشف منابع جدید روزی برسد که از مصرف سوخت های فسیلی بی نیاز شویم و در هوایی عاری از دی اکسید کربن و انواع آلودگی ها تنفس کنیم. فناوری نانو از جمله فناوریهایی است که به کمک حل این مسئله آمده است و این امکان را به وجود آورده است تا به سوی ساخت انرژیی ارزان تر و پاکیزه تر از سوخت های فسیلی نزدیک شویم. محققان در دانشگاه ملی اوک ریج موفق به ساخت نانوکریستالی شده اند که ما را در داشتن هوایی پاک تر کمک می کنند. نانوکریستال درست مانند یک کاتالیزور عمل می کند، هنگامی که دی اکسید کربن هوا بر روی این نانوکریستال که دارای کادمیوم، سیلینیوم و ایدیوم است می نشیند، یک الکترون به دی اکسید کربن می دهد تا در مجاورت سایر اجزای دود واکنش نشان دهد و بی ضرر شود. اگر فیلترهای متشکل از این نانوکریستال ها را بتوان با قیمت مناسب تری ساخت و آنها را در دودکش ها نصب کرد می توان تا حد زیادی از انتشار و خروج دی اکسید کربن در هوا جلوگیری کرد.
ذره معلق مضرر دیگری که دانشمندان امیدوارند تا با استفاده از نانوکریستال بتوانند آنرا خنثی و یا از بین ببرند، بخار جیوه است. تجهیزاتی که با زغال سنگ کار می کنند از مهمترین عوامل تولید بخار جیوه و انتشار آن در هوا هستند. یک روش جلوگیری از انتشار جیوه، استفاده از نانوکریستال های اکسید تیتانیوم است که بخار جیوه را می توانند به اکسید جیوه جامد تبدیل نمایند.اگر تاکنون در ترافیک در مجاورت اگزوز و یا دود اتوبوس و یا یک کامیون قرار گرفته باشید حتما اکسید نیتروژن را استشمام کرده اید. موتورهای دیزلی (گازوئیل سوز) از جمله مهمترین منابع آلوده کننده هوا با اکسیدهای نیتروژن می باشند. شرکت بیوفرندلی با کمک آژانس حفاظت محیط زیست و دریافت کمک مالی از ایالت تگزاس، موفق به ساخت نانوکریستالی شده است که با افزودن آن به گازوئیل می تواند از تولید اکسید نیتروژن جلوگیری کند و سبب شود تا سوخت کامل بسوزد.

 

تصور نکنید که صنایع تولید تمیز مانند صنایع تولید تراشه های کامپیوتری به عنوان آلوده کننده های محیط زیست به شمار نمی آیند بلکه برعکس این صنایع به علت استفاده از مواد شیمیایی آلی در فرایندهای تولید منشا تولید بخارات آلی هستند که خود مضرر می باشند. محققان آزمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس آرام در حال بررسی نانوموادی هستند که با استفاده از آن در فیلترها می توانند از انتشار بخارات آلی این دسته از کارخانجات جلوگیری کنند.شاید در آینده نه چندان دور دیگر چیزی در خصوص میزان آلودگی های هوا در اخبار روزانه نشنویم تا با خیالی آسوده بتوانیم در هوایی پاک تنفس کنیم. به امید آن روز

 

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق