مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

افزایش ایمنی مواد غذایی با نسخه جدید ISO/TS 22003

تاریختاریخ انتشار : دوشنبه ,۲۳ دی , ۱۳۹۲

افزایش ایمنی مواد غذایی با نسخه جدید ISO/TS 22003

ایمنی مواد غذایی مسئله بسیار مهمی در بهداشت عمومی است. به این معنا که کوچکترین اشتباه می تواند عواقب جدی داشته باشد. استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی ایزو (مجموعه ISO 22000)، به سازمانها، جهت شناسایی و کنترل خطراتی که این امنیت را تهدید می کنند، کمک می نمایند. علی رغم هزاران گواهینامه صادر شده تحت عنوان این استاندارد -هرچند صدور گواهی الزامی نیست- در سالهای اخیر اعتماد مصرف کنندگان نسبت به صنایع غذایی از بین رفته است که لازم است در کوتاهترین فرصت این اعتماد بازگردانده شود.
Jacob Faergemand، یکی از اعضای تیمی که برای افزایش اطمینان مصرف کنندگان نسبت به در ایمنی مواد غذایی می کوشند، معتقد است آخرین ویرایش نسخه مدرک ISO/TS22003، برای شرکتهای صدور گواهی که در خدمت صنایع غذایی است، در حکم یک برگ برنده را هدف قرار داده است.
با بازنگریهای عمده ای که از زمان انتشار آن در سال ۲۰۰۷ صورت گرفته، ویژگی فنی جدید(TS)، ارتقاء روش های صدور گواهی CBs برای نهادهای صدور گواهی می باشد.
 
چرا ISO/TS 22003 برای صنایع مواد غذایی اینقدر مهم است؟
غذای ناسالم همواره یک معضل برای سلامت عمومی بوده و بسیاری از خطرات تهدیدکننده ایمنی مواد غذایی که امروز آشکار شده اند، جدید نیستند. اگرچه یک استاندارد نمی تواند تمام مشکلات را حل کند، اما ISO/TS 22003 برای اعتمادسازی در صدور گواهی در زمینه زنجیره عرضه مواد غذایی گام بلندی برخواهد داشت.
ویژگیهای فنی قوانین در زمینه صلاحیت ممیزان و یا مدت زمان ممیزی که نهادهای صدور گواهی باید منطبق با آنها منطبق باشند را تعیین می کند. در صورتیکه نهادهای صدور گواهی به دنبال تایید صلاحیت خود هستند، نهادهای مربوطه آنها را از نظر اجرای الزامات، ارزیابی خواهند کرد.
 
مزیت های اصلی نسخه جدید چیست؟
در نسخه جدید ISO/TS 22003، مهم ترین تغییر– و آنچه که نهادهای صدور گواهی باید با آن وفق یابند- از “رویکرد مبتنی بر کیفیت” به “رویکرد مبتنی بر صلاحیت” در زمینه تعریف الزامات صلاحیت ممیز می باشد.
 
ISO/TS 22003 برای آینده صدور گواهی ایمنی مواد غذایی چه معنایی دارد؟
ISO/TC 22003 را باید به عنوان فرصتی برای نهادهای صدور گواهی “محصولات” یا “سیستم های مدیریتی” دانست تا فعالیت های خود را هماهنگ سازند. در آینده صنعت غذا نیاز مبرمی به راه حلهای مقرون به صرفه برای تایید صلاحیت خواهد داشت. گروه کاری مشترکی کهISO/TS22003 را تدوین نموده، اذعان می دارد که صاحبان طرح، نهادهای تایید صلاحیت، نهادهای صدور گواهی و تنظیم کنندگان مقررات غذایی باید در کنار هم به بررسی موارد بپردازند. کمیته ارزیابی انطباق ایزو (ISO/CASCO) و کمیته فرعی مسئول سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی (ISOTC 34/SC17) در حال بررسی نحوه پیشبرد این مفهوم هستند.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق