مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

الزام قانونی برای اجرای پروژه‌ها با رویکرد پدافند غیرعامل/ پل‌ها و خط ‌آهن در اولویت

تاریختاریخ انتشار : سه شنبه ,۱۹ آذر , ۱۳۹۲

الزام قانونی برای اجرای پروژه‌ها با رویکرد پدافند غیرعامل/ پل‌ها و خط ‌آهن در اولویت

تین نیوز |  معاون وزیر راه با اشاره به الزام قانونی برای اجرای پروژه‌های عمرانی با رویکرد پدافند غیرعامل، از انجام ۱۰۰۰ صفحه مطالعات پدافند غیرعامل در احداث آزادراه حرم تا حرم خبر داد و گفت: در ساخت راه‌آهن و احداث پل این رویکرد حفظ می‌شود. 
احمد مجیدی با بیان اینکه در احداث پروژه‌‌های عمرانی باید طبق قانون به موضوع پدافند غیرعامل توجه شود، اظهار داشت: قطعاً در احداث پل‌ها، خط‌آهن و جاده، موضوع پدافند غیرعامل لحاظ می‌شود.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در احداث آزادراه حرم تا حرم، بیش از ‌۱۰۰۰ صفحه مطالعات پدافند غیر عامل انجام شده است و اینجانب تمام پی گیری‌های آن را انجام داده‌ام.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در اجرای پروژه‌ها، وزارت راه و شهرسازی مشاور را جذب کرده و سپس طرح را دریافت می‌کند و پس از تصویب در دولت برای تصویب به‌ سازمان پدافند غیر عامل ارائه می‌دهد.
مجیدی یادآور شد: طبق ماده ۲۱۵ هیچ طرح عمرانی عملیاتی نمی‌شود مگر آنکه مطالعات پدافند غیر عامل آن انجام شده باشد.

* اجرای پروژه‌‌های حمل و نقلی و مسکن با‌ رویکرد پدافند غیرعامل
‌وی درباره پدافند غیرعامل توضیح داد: در این‌باره باید اقداماتی را در حوزه‌های مرتبط انجام داد تا بدون درگیری با دشمن بتوان امکانات، تجهیزات و تأسیسات خود را حفظ کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این باره چارچوبی تعریف شده است، ادامه داد: این موارد شامل عمده کارهایی است که وزارت راه انجام می‌دهد تا بدون درگیری با دشمن تأسیسات خود را حفظ کند.
مجیدی اضافه کرد: در کشور ایران یک سری نقاط وجود دارد که اگر تحت‌تأثیر دشمن قرار گیرد، قطعاً قسمت بزرگی از کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، این نقاط به «نقاط حیاتی» تعبیر می‌شوند و یکی از این موارد، مرکز کنترل هوایی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: «نقاط مهم» در درجه دوم اهمیت قرار دارند، این چنین نقاطی‌ اگر تحت‌تأثیر دشمن قرار گیرند، یک یا چند استان را درگیر می‌کنند که وجود پل بزرگی در یک محور اصلی، چنین تعریفی دارد که اگر آن پل مورد هجمه قرار گیرد، کل محور بدون استفاده می‌ماند.
وی ادامه داد: همچنین نقاط دیگری وجود دارد که در صورت صدمه دیدن یک استان و چند شهرستان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند که این نقاط به «نقاط حساس» معروف هستند.

* احداث ۱۵۰ دستگاه پل موقت در بخش پدافند غیر عامل
مجیدی بیان کرد: در کل بخش پدافند غیر عامل وزارت راه و شهرسازی برای این نقاط حیاتی، مهم و حساس که حدود ۲۰۰ نقطه و مرکز در بخش حمل و نقل کشور را شامل می‌شوند، تمهیداتی را اتخاذ می‌کند که اگر تحت‌تأثیر دشمن قرار گرفت، یا به هیچ‌وجه آسیب نبیند و یا آسیب جدی به آن وارد نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: نحوه کار بدین صورت است که اگر پل حساسی در یک محور وجود داشته باشد، در کنار آن، دو پل مجازی درست کنیم تا اگر پل اصلی مورد خطر قرار گرفت و یا تخریب شد، دو پل بعدی جایگزین پل اصلی باشد و پا موقتی از قبل ساخته شده روی پل اصلی قرار گیرد و ارتباط برقرار شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی در بخش پدافند غیر عامل بیش از ۱۵۰ دستگاه پل موقت ساخته که دارای دهانه‌های ۳۰، ۴۵ و ۶۰ متر هستند و در کنار اغلب پل‌های حیاتی جاده‌ای مستقر شده‌اند.
مجیدی ادامه داد: بدین ترتیب اگر پل اصلی مورد هجوم سیل قرار گیرد، پل‌های موقت در کنار پل اصلی اتصال را برقرار می‌کنند.

* پدافند غیرعامل را در وزارت راه و شهرسازی تقویت می‌کنیم
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توجه به موضوع پدافند غیر عامل در دولت اظهار داشت:  فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری، در زمینه اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل فرمودند که باید بسیجی‌وار عمل کنید؛ کار بسیجی‌وار هیچ‌وقت ضعیف‌تر نخواهد شد بلکه فعالیت آن چندین برابر شده و تقویت خواهد شد.  چندی پیش ‌معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در مصوبه‌ای چندین بخشنامه این معاونت در دولت دهم را لغو کرد.

بر اساس بخشنامه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، تصمیمات دولت سابق در ایجاد پست‌های سازمانی شامل قائم مقام وزرا در امور بین‌الملل، قائم مقام وزرا در امور ارتباطات مردمی و پدافند غیرعامل، حذف شد.
این مصوبه از سوی جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به شماره ۱۳۷۱۲/۹۲/۲۰۰ به تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۲ ابلاغ شده است.

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق