مهندسین مشاور پیشگامان بهبود کیفیت توس

هشدار در مورد امنیت نسل جدید اینترنت

تاریختاریخ انتشار : پنج شنبه ,۱۰ آبان , ۱۳۹۷

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، امنیت شبکه های مخابراتی سلولی همین حالا هم برای تماس های تلفنی و داده های شخصی بسیار مهم است. وقتی بحث نسل پنجم شبکه های مخابراتی به میان می آید اهمیت در حدی است که بحث مرگ و زندگی پیش می آید؛ چرا که این فناوری قرار است خودروها، بیمارستان ها، کارخانه ها و تمامی شهرها را به خود وابسته کند.

 

استاندارد ۵G شامل «پروتکل احراز هویت و کلید توافق» است؛ سیستم تضمینی برای احراز هویت، محرمانگی و حریم شخصی که به دستگاه های موجود در این شبکه امکان می دهد یکدیگر را بشناسند و به هم اعتماد کنند. به گفته محققان انستیتو فدرال تکنولوژی سوئیس، این پروتکل در مقایسه با نسخه های شبکه ۳G و ۴G بهبود یافته و جلوی روش های فعلی برای ردیابی کاربران و مکان دستگاه ها را می گیرد. با این حال متأسفانه پروتکل احراز هویت و کلید توافق حداقل از ۲ حفره امنیتی رنج می برد.

محققان با استفاده از یک ابزار رمزنگاری دریافته اند که استاندارد ۵G به دلیل پیاده سازی ضعیف استانداردهای فعلی می تواند موجب شود هزینه های اضافه ای برای استفاده از سرویس های ثالث به کاربر تحمیل شود. علاوه بر این حمله جدید به منظور ردیابی می تواند برای تعیین موقعیت کاربران نزدیک به کار رود با این حال هویت کاربر مشابه با نسخه های قدیمی تر به طور کامل فاش نمی شود.

البته محققان اعلام کرده اند که دستگاه های ردیابی پیچیده تر در آینده می توانند برای کاربران شبکه های ۵G خطرناک باشند. این پژوهشگران اکنون با ۳GPP (گروه بین المللی مسئول تدوین استانداردها برای شبکه های سلولار) در ارتباط هستند تا پروتکل احراز هویت و کلید توافق را بهبود دهند. گمان می رود پیش از عرضه جهانی شبکه های ۵G شاهد بهبودهای امنیتی این نسل شبکه باشیم.

اپراتورهای مخابراتی متعددی در سراسر جهان در حال آزمایش این فناوری هستند و انتظار می رود نسل پنجم شبکه های مخابراتی در سال ۲۰۱۹ به طور گسترده عرضه شود.

منبع: www.eghtesadnews.com

مشتریان

شهرداری مشهد گهردانه شرق شرکت گاز استاد خراسان رضوی شرکت شرکتهای صنعتی استاد خراسان رضوی عالیس مرغداران طوس بیمه کارآفرینی مهندسین مشاور ساز آب شرق